AddToAny

Kan vellykkede transporter forklares?

Artikkelforfatteren ser nærmere på sikkerheten i veitransporten.
«Vi mangler rett og slett forklaringsmodeller som gjør oss i stand til å beskrive hva som skal til for at det skal gå bra», skriver han - og presenterer så sine tanker om hva «en slags omvendt ulykkesmodell» bør inneholde.

Vogntoget som kommer imot deg mister veigrepet og skrenser over i ditt kjørefelt. Ett av de verste scenariene det går an å se for seg på veiene. Dessverre skjer det fra tid til annen. Dessverre inngår det også i et mønster som har gått igjen i årtier.

Ingen ble skadet i nestenulykken som ble filmet på E8 i Troms i slutten av oktober i år. Men hendelsen er en påminner om en lignende ulykke bare måneder tidligere. 7. januar 2019 fikk et vogntog skrens og kolliderte med en møtende personbil på den samme veien. En ung mann mistet livet. Ulykken skapte mange reaksjoner i ettertid.

Det har ikke vært mangel på årsaksforklaringer og krav om tiltak. Både politi, veimyndighetene,

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

LITT AV HVERT: Representanter fra kunnskapsmiljøer, private næringslivsbedrifter samt offentlige transportaktører og myndigheter har sittet sammen for å vurdere hvordan fremtidige transportutforminger best kan håndteres - og i ettermiddag
Samferdsel 10.12.2019
Den aktuelle kontrakten er ennå ikke signert, konkurrentene har noen dager på seg til eventuelt å protestere mot Jernbanedirektoratets utrop av statlige norske Vy som vinner av konkurransen om retten til fremtidig persontogkjøring på
Samferdsel 09.12.2019
LITT AV HVERT: Etter lenge å ha vært stemplet som taper, ble statlige norske Vy - tidligere kalt NSB - i dag utropt som vinner av konkurransen om å få drive persontogtrafikken på Bergensbanen.
Samferdsel 09.12.2019
LITT AV HVERT: Danmark er ikke først ut i verden i denne sammenheng, men nå har landets myndigheter for første gang gitt tillatelse - og den gikk til Aalborg Kommune - til å utføre et forsøk med selvkjørende minibusser i blandet trafikk.
Samferdsel 05.12.2019
I krappe kurver øker ulykkesrisikoen. Jo krappere en kurve er, desto høyere risiko. Men, paradoksalt nok, kan en veg som hovedsakelig består av krappe kurver være sikrere enn en veg med få slike kurver.
Samferdsel 04.12.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt