Ren Mat
13.09.2016
Nordmenn er blant de mest kaffetørste i verden. Kaffe er bare så godt, mener søskenparet som serverer "lykke" i pappkrus. Interessen for kaffe har ført til en liten gründervirksomhet på tre hjul. De er to av mange som velger annerledes, der mat og drikke er involvert.
KJÆRLIGHETEN til kaffe startet i Rauland, hos besteforeldrene. Som barn fikk de alltid en kaffeskvett i melken, og en sukkerbit. Det ble til en oppriktig lidenskap.
- På en musikkfestival i Sverige så vi en kul kaffescooter og ikke så lenge etter investerte vi alle sparepengene i en lignende, og så var vi i gang, sier Matja Kostveit Dagestad som sammen med broren Mikkel har startet Greenbean, en liten, mobil kaffebar.
Hvordan brygge den beste kaffen og sørge for kvalitet i alle ledd? Vennekretsen var velvillige prøvekaniner, og sommeren for fem år siden kom scooteren Piaggio Ape 50 med posten. Matja gikk fortsatt på videregående, mens Mikkel hadde tatt fatt på fysikkstudier, noe halvhjertet begge to. - Vi ville prøve å leve av vår avhengighet, sier Matja lattermildt. De fikk både studiekompetanse og studiepoeng, men så ikke poenget med å sitte bøyd over bøkene fra morgen til kveld. I stedet tok hun et gründerkurs, han et serveringskurs. Bedriften ble etablert i en av de mest anerkjente kaffehovedstedene i verden, Oslo, noe verdensmester i baristakunst, Tim Wendelboe, skal ha mye av æren for.
Det er to hovedtyper kaffe; Arabica og Robusta. 98 prosent av kaffen vi importerer er Arabica. Kaffe har vært en sosial drikke her i landet siden 1700-tallet, men først på 90-tallet kom den urbane kaffekulturen til Norge med den første kaffebaren, Rooster Coffee, i 1994. Tim Wendelboe løftet kaffekulturen flere hakk med brenneri, kafé og utsalg i 2006. I dag er det ingen tvil om at det vi bøtter i oss titt og ofte har en viktig plass i hverdagen, tre kopper gjennomsnittlig hver dag, ti kilo kaffe i året.
I STARTEN hadde Matja og Mikkel lange dager utenfor kontorbygg på Bryn, arkitekthøyskolen og Aker Brygge. Kaffe på hjul var et nytt fenomen, og o
Gå til mediet- På en musikkfestival i Sverige så vi en kul kaffescooter og ikke så lenge etter investerte vi alle sparepengene i en lignende, og så var vi i gang, sier Matja Kostveit Dagestad som sammen med broren Mikkel har startet Greenbean, en liten, mobil kaffebar.
Hvordan brygge den beste kaffen og sørge for kvalitet i alle ledd? Vennekretsen var velvillige prøvekaniner, og sommeren for fem år siden kom scooteren Piaggio Ape 50 med posten. Matja gikk fortsatt på videregående, mens Mikkel hadde tatt fatt på fysikkstudier, noe halvhjertet begge to. - Vi ville prøve å leve av vår avhengighet, sier Matja lattermildt. De fikk både studiekompetanse og studiepoeng, men så ikke poenget med å sitte bøyd over bøkene fra morgen til kveld. I stedet tok hun et gründerkurs, han et serveringskurs. Bedriften ble etablert i en av de mest anerkjente kaffehovedstedene i verden, Oslo, noe verdensmester i baristakunst, Tim Wendelboe, skal ha mye av æren for.
Det er to hovedtyper kaffe; Arabica og Robusta. 98 prosent av kaffen vi importerer er Arabica. Kaffe har vært en sosial drikke her i landet siden 1700-tallet, men først på 90-tallet kom den urbane kaffekulturen til Norge med den første kaffebaren, Rooster Coffee, i 1994. Tim Wendelboe løftet kaffekulturen flere hakk med brenneri, kafé og utsalg i 2006. I dag er det ingen tvil om at det vi bøtter i oss titt og ofte har en viktig plass i hverdagen, tre kopper gjennomsnittlig hver dag, ti kilo kaffe i året.
I STARTEN hadde Matja og Mikkel lange dager utenfor kontorbygg på Bryn, arkitekthøyskolen og Aker Brygge. Kaffe på hjul var et nytt fenomen, og o