Ren Mat
01.12.2023
DEN GRØNNESTE VINEN er den som ikke drikkes. Slik resonneres det i hvert fall rundt strøm som ikke brukes.
Men i august kunne vi lese at vin for 2,3 milliarder kroner skulle destrueres og gjøres udrikkbar - ikke for å redusere noe overforbruk, men for å drive opp prisen på fransk vin. Er dette miljøgrønt?
MELLOM WATT OG VIN: Mens du står under sparedusjen i det dunkle lyset fra sparepærene, lurer du kanskje på om det også fins en «sparevin»? Vinmonopolet har innført en rekke ulike fargede merkelapper som skal peke oss i retning av såkalt klimasmart, grønn vin: 5 ulike kategorier under paraplyen «bærekraft». Men er det grønt nok, å velge vin på klimasmarte lettvektsflasker? Er det ikke slik at jo mindre vinen veier, jo mer kan man transportere for samme utslipp? Vinmonopolet har f.eks. økt sitt vareutvalg siste tiår, fra cirka 10 000 produkter, til 30 000 (!) samtidig som de er blitt mer miljøvennlige. Denne spiralen kalles Jevons paradoks.
Med over 30 000 produkter, er det ikke rart at Vinmonopolet må hjelpe oss å finne de cirka 17 prosent som har øko-/ bio-merkelapp. Den klimasmarte merkelappen sorterer også under bærekraft, men kan kanskje skjule andre viktige elementer ved emballasjen enn vekta, som vi vanligvis ikke tenker over. På de klimasmarte lettere flaskene kan det jo for eksempel være etiketter festet med lim, som kan utløse bruk av løsemidler i neste ledd. For å bøte på slike følgefeil, har noen produsenter, som PuroZero i vinkooperativet Orsogna, laget etiketter som i stedet henger rundt halsen på flaska. Disse er lette å fjerne, lette å gjenbruke. Vinmakeren Allegrini har laget en BiB hvis pappemballasje er laget av rester av druemateriale. Vinhuset Karl May lager nå en nesten trykksverteløs emballasje på sin BiB,
Gå til medietMELLOM WATT OG VIN: Mens du står under sparedusjen i det dunkle lyset fra sparepærene, lurer du kanskje på om det også fins en «sparevin»? Vinmonopolet har innført en rekke ulike fargede merkelapper som skal peke oss i retning av såkalt klimasmart, grønn vin: 5 ulike kategorier under paraplyen «bærekraft». Men er det grønt nok, å velge vin på klimasmarte lettvektsflasker? Er det ikke slik at jo mindre vinen veier, jo mer kan man transportere for samme utslipp? Vinmonopolet har f.eks. økt sitt vareutvalg siste tiår, fra cirka 10 000 produkter, til 30 000 (!) samtidig som de er blitt mer miljøvennlige. Denne spiralen kalles Jevons paradoks.
Med over 30 000 produkter, er det ikke rart at Vinmonopolet må hjelpe oss å finne de cirka 17 prosent som har øko-/ bio-merkelapp. Den klimasmarte merkelappen sorterer også under bærekraft, men kan kanskje skjule andre viktige elementer ved emballasjen enn vekta, som vi vanligvis ikke tenker over. På de klimasmarte lettere flaskene kan det jo for eksempel være etiketter festet med lim, som kan utløse bruk av løsemidler i neste ledd. For å bøte på slike følgefeil, har noen produsenter, som PuroZero i vinkooperativet Orsogna, laget etiketter som i stedet henger rundt halsen på flaska. Disse er lette å fjerne, lette å gjenbruke. Vinmakeren Allegrini har laget en BiB hvis pappemballasje er laget av rester av druemateriale. Vinhuset Karl May lager nå en nesten trykksverteløs emballasje på sin BiB,