I august gjennomførte Finanstilsynet tilsyn hos flere banker av deres oppfølging av kundeforholdene. Tilsynet har i flere tilfeller avdekke store mangler i hvordan bankene har etterlevde regelen på dette området. Mange av bankene hadde betydelig e etterslep. 700 000 vanlige personkunder og i underkant av 60 000 juridiske personer (selskaper eller lignende) v ar ikke legitimert i henhold til hvitvaskings regelverket ved utgangen av juli. Tilsynet har nå satt en frist til 17. januar for å komme i mål med ID-arbeidet.
Dette har satt høyt press på mange banker om å prioritere legitimeringsarbeidet, noe som har preget arbeidshverdagen for mange bankansatte nå i høst. Finansfokus har snakket med ansatte som har fått kjeft av kunder og som opplever en til tider utrivelig arbeidshverdag. Det er også skrevet mye om dette i pressen de siste månedene. Finansfokus har ringt noen banker for å høre hvordan de ligger an i dag.
SR-BANK
Hos SR-Bank forventer de å være i mål innen fristen 17. januar.
- Vi har fortsatt et stykke å gå, men det ser bedrer og bedre ut for hver dag som går. Derfor er vi av den oppfatning at vi når vårt mål innen fristen, sier Thor-Christian Haugland, konserndirektør kommunikasjon i SR-Bank.
Hos SR-Bank er a rbeidet er organisert i et prosjekt der alle som jobber ut mot kundene i det daglige er det viktigste ledet for å komme i mål. Prosessen understøttes av ulike varsel via epost, SMS, brev og ringelister, samt at det er åpnet adgang for innsending av kopi av legitimasjon.
- Det er et betydelig merarbeid som blir lagt ned i konsernet og særlig ansatte i kundefront har langt høyere trafikk enn normalt på denne tiden av året. Dette gjør dagene travle og hektiske for våre ansatte. Vi har leid inn en rekke ressurser for å supplere fast ansatte. Når vi også tar med at vi har hatt ekstra åpent på morgener, ekstra langdager og lørdagsåpent på alle kontor, fordelt over tre uker, så sier det seg at noe overtid har det blitt betydelig ekstra arbeid. Innsatsen, engasjementet og motivasjonen for at vi skal nå vårt mål, har vært formidabel fra hele organisasjonen, forteller Haugland.
Fra de tillitsvalgte er det også forståelse for at dette er en ekstraordinær situasjon.
- Dette har vært krevende, både for de ansatte som er i kundefront og de jobber med AML (anti money laundering). Det har vært høy belastning over lang tid, samtidig er det et myndighetskrav, så det er god forståelse for at dette er noe vi må gjøre, sier Sally Lund-Anders