Samferdsel
29.08.2016
I samferdselssektoren kan man få inntrykk av at jo større et prosjekt er, jo mer nyttig er det for samfunnet. I noen tilfeller kan det stemme, men såkalte megaprosjekter er først og fremst forbundet med stor usikkerhet, og fallgruvene er mange.
Slik vil Lolland-portalen i Femern-forbindelsen se ut, dersom den blir bygget... Grafikk: Icono AS/Femern AS Vegprosjektene blir stadig større. Målt i faste kroner har gjennomsnittlig anleggsstørrelse blitt mer enn doblet fra årtusenskiftet. Mens større vegprosjekter kun unntaksvis var større enn én milliard kroner for 15 20 år siden, er det snart heller regelen enn unntaket at de er det.
Les merBåde andel og antall store prosjekter øker. Det skyldes både en sterk kostnadsvekst i bygge- og anleggsbransjen og at Statens vegvesen bygger lengre strekninger fremfor korte parseller.
Det er ingenting oppsiktsvekkende med et vegprosjekt til noen milliarder, men de siste årene har vi også fått eksempler på såkalte megaprosjekter store, teknologisk komplekse prosjekter som tar mange år å gjennomføre, har en lang rekke interessenter og typisk koster mist 10 milliarder kroner å bygge.
I Norge er planene om ferjefri E39, som foreløpig er kostnadsberegnet til 340 milliarder kroner, det beste eksempelet. Tanken er at hvis vi ersta