Men da covid-19 kom til Viken, ble helsesykepleierne i skolehelsetjenesten tatt ut for å håndtere koronatelefon og koronatesting. Jeg var en av dem som ble satt til å besvare koronatelefonen.
Etter omtrent en uke på koronatelefonen ble jeg oppringt av min leder, som sa at jeg var en av en liten gjeng helsesykepleiere som skulle flytte over til 116 117.
Jeg skal innrømme at jeg var i overkant spent og nervøs i forkant av opplæringen. Legevaktstelefonen har jeg brukt til veiledning selv, både i situasjoner med egne barn og på ungdomsskolen. Nå skulle jeg altså selv veilede befolkningen i kommunen.
Bratt læringskurve
Arbeidskarrieren på 116 117 startet med en dags opplæring i Manchester Telefon Triage. Dette er et verktøy som brukes for å sette hastegrad på innringerens (pasientens) utfordring. Det var mye ny informasjon å ta inn, men jeg antok at en del ville falle på plass de neste tre dagene, da jeg skulle sitte på såkalt medlytt.
Medlytt innebar at jeg satt sammen med en erfaren sykepleier fra legevakten, som var telefonoperatør. Jeg lyttet til samtalene som sykepleier hadde med innringerne, og sammen reflekterte vi over samtalene etterpå.
Læringskurven har vært bratt. For sykepleiere som jobber på legeva