Samferdsel
24.03.2021
KRONIKK: Kronikkforfatteren fokuserer på «en del momenter som dels gir vegprosjekter for høy lønnsomhet, dels favoriserer veg i forhold til jernbane.»
Fra politisk hold ønskes det å legge mer vekt på samfunnsøkonomi ved prioritering mellom prosjekter i Nasjonal transportplan. Det er i utgangspunktet positivt å forsøke å få mest mulig samfunnsnytte for de pengene som investeres i samferdselssektoren.
Les merFor at denne måten å prioritere på faktisk skal ha den ønskede effekten, er vi likevel avhengig av at de samfunnsøkonomiske modellene gir et tilstrekkelig godt bilde av fordeler og ulemper med prosjektene. Dette er en forutsetning for at prosjektene skal kunne sammenliknes på en «rettferdig» måte.
Denne artikkelen omhandler de prissatte virkningene innen samfunnsøkonomien, fordi disse veier tyngst i vurderingene. (Erfaringsmessig brukes ikke-prissatte virkninger i beste fall til å velge konsepter innenfor et prosjekt, sjelden til å avgjøre om noe skal bygges, og omtrent aldri til å velge mellom prosjekter.)


































































































