Våre Veger
23.01.2019
Store deler av verdensmarkedet for maritim tungolje forsvinner i 2020, og det kan få konsekvenser for prisen på bitumen.
Bransjefolk frykter at de nye IMO2020-kravene (se rammesak) kan slå beina under dagens prisregulering av bitumen til asfaltproduksjon.
- Det er et stort problem at bransjen ikke kjenner godt nok til saken, og ikke har diskutert den med Vegvesenet eller andre byggherrer. Det finnes ingen plan for hvordan situasjonen skal løses i 2020, sier Eivind Olav Andersen, teknisk direktør i Veidekke Industri.
- En konsekvens kan bli at entreprenørene må ta en ukjent risiko for bitumenkostnader, sier han.
Slik er det i dag
Prisreguleringen for Statens vegvesen fungerer slik i dag:
Når asfaltentreprenørene konkurrerer om et oppdrag, så angir Statens Vegvesen hvilken dato prisene skal gjelde for, som regel 1. januar eller 1. februar. I ettårskontraktene for Vegvesenet skal anbudsprisene være faste. Unntaket er bitumenkostnaden. Reguleringen av bitumenkostnaden har i mange år vært direkte knyttet til prisen for tung fyringsolje med 3,5% svovelinnhold (som vi heretter kaller «tungolje»).
Gå til mediet- Det er et stort problem at bransjen ikke kjenner godt nok til saken, og ikke har diskutert den med Vegvesenet eller andre byggherrer. Det finnes ingen plan for hvordan situasjonen skal løses i 2020, sier Eivind Olav Andersen, teknisk direktør i Veidekke Industri.
- En konsekvens kan bli at entreprenørene må ta en ukjent risiko for bitumenkostnader, sier han.
Slik er det i dag
Prisreguleringen for Statens vegvesen fungerer slik i dag:
Når asfaltentreprenørene konkurrerer om et oppdrag, så angir Statens Vegvesen hvilken dato prisene skal gjelde for, som regel 1. januar eller 1. februar. I ettårskontraktene for Vegvesenet skal anbudsprisene være faste. Unntaket er bitumenkostnaden. Reguleringen av bitumenkostnaden har i mange år vært direkte knyttet til prisen for tung fyringsolje med 3,5% svovelinnhold (som vi heretter kaller «tungolje»).