Samferdsel
09.11.2017
«En samfunnsøkonomisk analyse forteller oss at vi har for få skadde og drepte i trafikken», skriver Rune Elvik i denne artikkelen.
Utførte beregninger leder ifølge Rune Elvik til et krystallklart budskap: «Det er for få skadde og drepte i trafikken, og det vil 'lønne seg' for samfunnet å få økt disse tallene.» Illustrasjonsfoto: Samferdsel. Hvilke fartsgrenser bør vi ha? Svaret en samfunnsøkonomisk analyse gir på dette spørsmålet, er at vi bør ha optimale fartsgrenser.
Les merEn optimal fartsgrense er en fartsgrense der summen av alle samfunnsøkonomiske kostnader ved å avvikle trafikken er lavest mulig.
TØI har nylig beregnet optimale fartsgrenser for riks- og fylkesveger i Norge. Resultatene tyder på at fartsgrensene er for lave.
Det betyr i klartekst at en samfunnsøkonomisk analyse forteller oss at vi har for få skadde og drepte i trafikke