Allergi i Praksis
05.11.2018
En uavhengig evaluering av pollenvarslingstjenesten viser at et flertall blant brukere, helsepersonell og fageksperter er fornøyd med dagens pollenvarsling, men at mange ser behovet for en forbedring av tjenesten.
Et klart ønskemål er flere pollenfeller, raskere innsamling av data samt mer forskning rundt forebyggende tiltak og betydningen av klimaendringer for pollenforekomster.
Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) leverer den daglige pollenvarslingen for Norge. Tjenesten ble etablert i 1975 og ble senere landsdekkende. Etter å ha vært drevet for forbundets egne midler i en årrekke, ble tjenesten finansiert over statsbudsjettet fra 2013.
Evalueringen er utført av NOVA ved OsloMet - storbyuniversitetet på oppdrag fra NAAF og Helsedirektoratet. Undersøkelsene har pågått i perioden august 2017 til mai 2018. Målet har vært å få vite mer om hvilken nytteverdi varslingstjenesten i dag har, samt vurdere behovet for videreføring og oppgradering av tjenesten. Dette er første gang tjenesten er evaluert.
En spørreskjema
Gå til medietNorges Astma- og Allergiforbund (NAAF) leverer den daglige pollenvarslingen for Norge. Tjenesten ble etablert i 1975 og ble senere landsdekkende. Etter å ha vært drevet for forbundets egne midler i en årrekke, ble tjenesten finansiert over statsbudsjettet fra 2013.
Evalueringen er utført av NOVA ved OsloMet - storbyuniversitetet på oppdrag fra NAAF og Helsedirektoratet. Undersøkelsene har pågått i perioden august 2017 til mai 2018. Målet har vært å få vite mer om hvilken nytteverdi varslingstjenesten i dag har, samt vurdere behovet for videreføring og oppgradering av tjenesten. Dette er første gang tjenesten er evaluert.
En spørreskjema