Våre Veger
27.02.2017
Karlis Riekst er PhD-stipendiat ved Institutt for Bygg og miljø på NTNU. Han er en av to PhD-studenter i FROST-prosjektet, og forsker på termiske egenskaper og hvordan varmeutveksling skjer i materialene vi bruker i en vegkonstruksjon.
Termisk ledningsevne er den primære mekanismen for varmeoverføring, men under visse betingelser kan konveksjon øke varmetransporten betydelig. Konveksjon skyldes at varm luft er lettere enn kald og skaper en luftstrømning i åpne materialer. Dette skjer bare om vinteren når grunnen er varmere enn overflaten. Konveksjon er vanligvis forbundet med grove materialer med store porer fordi permeabiliteten er mye større, og det er mye lettere for luften til å strømme gjennom materialet. For skumglass og lettklinker kan konveksjon oppstå ved mindre hulrom enn for stein siden ledningsevnen gjennom kornene er så lav.
Testprøven er én m3 stor, og er plassert i en isolert boks. Den er utstyrt med varmevekslingsplater i toppen og bunnen. Det gj
Gå til medietTestprøven er én m3 stor, og er plassert i en isolert boks. Den er utstyrt med varmevekslingsplater i toppen og bunnen. Det gj