Våre Veger
09.06.2022
Statens vegvesens nye håndbok N500 Vegtunneler øker fokuset på trafikksikkerhet inne i tunneler. Men kan Vegvesenet likevel lære noe av andre europeiske land?
TRAFIKKULYKKER I EN tunnel kan fort få alvorlige forløp. Kjøretøyene har ingen muligheter for å vike unna. En brann kan spre seg ved å hoppe fra bil til bil. Mørke og eventuell røykutvikling gjør det vanskeligere å orientere seg ved rømming, og der er begrensede muligheter for hjelpemannskaper å komme til.
Senest i mai i år i var det en alvorlig hendelse i Steigentunnelen i Nordland, der fire mennesker omkom.
I mars kom en revidert utgave av Vegnormal N500 Vegtunneler. Den erstatter samme vegnormal fra 2021. N500 har vært gjennom en omfattende revisjon der fokus også er satt på sikkerhet.
? Alle kravene er nå kun gitt på et nivå: Skal-krav. ? Kravene er i større grad gitt som funksjonskrav. ? Noe av teksten i enkelte kapitler er omformulert i betydelig grad.
Overtenning etter åtte-ti minutter
Arild Petter Søvik er tidligere blant annet nasjonal tunnelforvalter hos Statens vegvesen
Gå til medietSenest i mai i år i var det en alvorlig hendelse i Steigentunnelen i Nordland, der fire mennesker omkom.
I mars kom en revidert utgave av Vegnormal N500 Vegtunneler. Den erstatter samme vegnormal fra 2021. N500 har vært gjennom en omfattende revisjon der fokus også er satt på sikkerhet.
? Alle kravene er nå kun gitt på et nivå: Skal-krav. ? Kravene er i større grad gitt som funksjonskrav. ? Noe av teksten i enkelte kapitler er omformulert i betydelig grad.
Overtenning etter åtte-ti minutter
Arild Petter Søvik er tidligere blant annet nasjonal tunnelforvalter hos Statens vegvesen