AddToAny

Favoriserer de veibygging i by?

Favoriserer de veibygging i by?
KRONIKK: Det er flere uavklarte spørsmål knyttet til forholdet mellom samfunnsøkonomisk lønnsomhet og biltrafikk i byområder. Samfunnsøkonomer bør bidra til å svare på disse.
Samfunnsøkonomiske analyser står sterkt i samferdselssektoren, og det er derfor naturlig at det er debatt om disse. Eksempler på dette er innleggene til Svein Skartsæterhagen og Per Fjeldal i Samferdsel nylig, men også innenfor faglitteraturen er det mange eksempler på kritikk (se f.eks. Næss 2020).

Ofte handler kritikken om at resultatene av analysene går på tvers av politiske mål, for eksempel om redusert biltrafikk eller kutt i klimagasser. Stemmer dette?

Bare så det er sagt: Sett fra en økonoms synspunkt er det ikke et kriterium at analysene nødvendigvis må stemme overens med politiske mål.

Samfunnsøkonomiske analyser skal vise virkninger på innbyggernes velferd, beregnet nedenfra og opp, basert på kunnskap om valgene vi gjør og ønskene og behovene vi har (preferanser).

Men dersom resultatene strider mot veletablerte oppfatninger, bør dette stimulere til faglig nysgjerrighet om årsakene til avviket. Skyldes det en faktisk målkonflikt, svakheter i metodene, eller begge deler?

Spørsmålet i tittelen kan framstå tabloid og ensidig. Samfunnsøkonomiske analyser blir kritisert fra mange hold, også fra de som vil ha lavere avgifter eller høyere investeringer i vei, jernbane eller begge deler.

I denne kronikken vil jeg likevel fokusere på forholdet mellom samfunnsøkonomi og biltrafikk i byområder, ettersom

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt