Hun kikker ut over en forsamling med 17 unge sykepleiere fra fem ulike avdelinger ved Drammen sykehus.
De er på dagskurs i veiledning på et lite møterom på et av byens hoteller og har akkurat fått vite hvilke oppgaver som hviler på praksisveiledere. Det er en 16 punkts liste utarbeidet i et nytt praksisprosjekt i Helse Sør-Øst.
Pedagogisk sol
Eklund og hennes makker fra samme universitet, Ingunn Vatnøy, hadde helst ønsket seg flere dager å snakke til sykepleierne om temaet på, men én dag er bedre enn ingenting, så de gyver løs.
De drar frem en god gammeldags flip-over og tegner ei sol. Den er bare det første av flere verktøy sykepleierne får presentert denne dagen.
- Dette er en pedagogisk sol, sier Eklund.
«Veiledning er for meg», skriver hun inne i sola.
Lektorene anbefaler sykepleierne å bruke den i sitt første møte med studenten de skal veilede for å avklare hverandres forventninger til veiledningen.
- Hva assosierer dere med veiledning? spør Eklund sykepleierne.
- Tidkrevende, sier en.
- Mye ansvar, sier en annen.
- Tålmodighet, kommer det fra en tredje.
Eklund noterer stikkordene som stråler ut fra sola, og forklarer at dette er et verktøy de kan bruke når de har en forventningssamtale med studenten. Sola kan dras frem ved hvert møte for å gå i dybden på de enkelte stikkordene.
- Et ansvar jeg ikke var klar for
- Vi har studenter hele tida, så dette veilederkurset trenger vi. Jeg har etterspurt det siden jeg begynte for to og et halvt år siden, sier Solvår Sund.
Hun jobber på Medisin 2 ved Drammen sykehus i Vestre Viken og har benket seg til i et hjørne på bakerste rad.
- Første gangen jeg veileda en student, fikk jeg litt hetta, betror hun Sykepleien.
Det var i 2020. Hun skulle veilede studenten i åtte uker bare et halvt år etter at hun hadde begynt ved avdelingen, og mindre enn ett år etter at hun selv hadde vært student.
- Det er mye ansvar å veilede, et ansvar jeg ikke var klar for. Jeg opplevde fortsatt at jeg hadde nok med meg selv som ny på avdelingen, så det å skulle ha ansvaret for en student føltes uoverkommelig. Jeg vet jo selv fra egen studietid hvor viktig det er å ha en veileder som har tid til deg, forklarer hun.
- En tilleggsoppgave
Sund etterspurte kurs, men fikk det ikke. I stedet fikk hun en kollega å dele veilederans