Samferdsel
05.10.2017
Å redusere antall holdeplasser er et tiltak som kan øke antall reisende og samtidig redusere finansieringsbehovet for kollektivtrafikken, ifølge en ny studie fra Urbanet Analyse.
Artikkelforfatterne leverer argumenter for økt holdeplassavstand, men poengterer samtidig at økt avstand mellom holdeplasser kan () redusere tilgjengeligheten for enkelte grupper som har høy belastning knyttet til gangtid. Foto: F. Dahl. Målet om nullvekst i biltrafikken innebærer kraftig vekst i kollektivtrafikken og et medfølgende økt finansieringsbehov. En ny studie fra Urbanet Analyse viser at å redusere antall holdeplasser er et tiltak som kan øke antall reisende og samtidig redusere finansieringsbehovet for kollektivtrafikken.
Les merTiltaket gir flere reisende dersom nytten ved redusert reisetid overgår ulempen ved økt gangtid til holdeplassen. Samtidig kan høyere gjennomsnittshastighet redusere kostnadene knyttet til kapitalbeholdning og drift.
Beregninger i Oslo og Stavanger har vist at optimalisering av holdeplassavstanden kan gi passasjervekst på henholdsvis 3,7 og 2,7 prosent, samt at tilskuddsbehovet kan reduseres med mellom 51 og 23 prosent.
Gevinsten avhenger av graden av effektivisering av tilbud