Statens vegvesen har, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og dets tidligere politiske ledelse, vurdert endringer i standarder for veier med 6000-20 000 kjøretøy i døgnet (ÅDT) og fartsgrenser på motorveier. Saken har vært på høring og skal nå sluttbehandles i departementet.
De viktigste endringene Statens vegvesen fikk i oppdrag å vurdere, var følgende:
Innføre smal firefelts motorvei (19-20 meters bredde) på veier med ÅDT 6000-20 000 som erstatning for to-/trefeltsvei med midtrekkverk i ÅDT-intervallet 6000-12 000 og som erstatning for ordinær firefeltsvei (23 meters bredde) i ÅDT-intervallet 12 000-20 000
Øke høyeste fartsgrense fra 110 til 120 km/t på motorveier med ordinær bredde
Spørsmålet om standardvalg for veier kan fort oppfattes som et teknisk spørsmål som kan overlates veiingeniørene. Sånn er det ikke.
Dette spørsmålet går rett inn i kjernen av prioriteringene i transportsektoren og bruken av offentlige midler generelt - og påvirker i betydelig grad samfunnsmessige konsekvenser av transport.
Det ene forslaget som er vurdert, å innføre smal firefeltsvei som erstatning for to-/trefeltsvei, vil ifølge Statens vegvesens utredning gi en ekstrakostnad på