Samferdsel
03.01.2018
Elektrifisering av kjøretøyparken i Norge går i rekordraskt tempo målt mot hva som skjer internasjonalt, fastslår Lasse Fridstrøm i denne artikkelen, men «neppe raskt nok til at de hårete målene kan nås».
Det går tregt med innfasing av elvarebiler. Illustrasjon: Scandinavian Stockphoto/Andrei Krauchuk/Samferdsel. Høsten i forfjor publiserte vi (Fridstrøm og Østli 2016), med utgangspunkt i basisåret 2015, to framskrivinger av kjøretøyparken utarbeidet ved hjelp av modellen BIG. Modellen skiller mellom personbiler, varebiler, lastebiler, busser, campingbiler og kombinerte biler. Hver type kjøretøy kryssgrupperes dessuten etter vekt, alder og framdriftsteknologi (dvs. drivstoff/energibærer).
Les merDen såkalte trendbanen er, som navnet tilsier, i all hovedsak en trendforlenging av markedsutviklingen for nye kjøretøy i perioden 2010-2015. Noen tilpasninger ble gjort for å 'treffe' det faktiske salget av kjøretøy i 2016, så langt dette kunne anslås allerede før året var omme.
I Nasjonal transportplan 2018-2029 (NTP) (Meld. St. 33 2016-2017) og i klimastrategien mot 2030 (Meld. St. 41 2016-2017) har regjeringen satt som mål at alle nye personbiler solgt i 2025 skal ha nullutslipp, dvs. batteri- eller hydrogenelektrisk drift. Det samme skal gjelde bybussene, der en også inkluderer