Våre Veger
21.11.2018
Tunnelpåhugget på Myklebust på Harøya står ferdig. Det ble gjort før finansieringen sprakk på Nordøyvegen-prosjektet som etter anbudsrunden viste seg å bli nesten èn milliard dyrere enn antatt. Klarer Møre og Romsdal fylke å fullfinansiere prosjektet, eller må prosjektet skrinlegges?
Transportøkonomisk Institutt (TØI)
advarer mot en så lang bompengeperiode som 40 år på Nordøyvegen.
- Fylkeskommunen som vegeier kan lett gå på en smell her, sier assisterende direktør ved TØI, Kjell Werner Johansen, til Våre Veger.
Han har vært på øyene og fått prosjektet presentert. Han deler i prinsippet Frank Sves syn på at når brukerne selv er villig til å betale bompenger for å erstatte ferger med veg, så bør det være ok. Men ikke i 40 år.
Endrede konjunkturer
- Det er gjerne prosjekter som betales ned p
Gå til medietadvarer mot en så lang bompengeperiode som 40 år på Nordøyvegen.
- Fylkeskommunen som vegeier kan lett gå på en smell her, sier assisterende direktør ved TØI, Kjell Werner Johansen, til Våre Veger.
Han har vært på øyene og fått prosjektet presentert. Han deler i prinsippet Frank Sves syn på at når brukerne selv er villig til å betale bompenger for å erstatte ferger med veg, så bør det være ok. Men ikke i 40 år.
Endrede konjunkturer
- Det er gjerne prosjekter som betales ned p


































































































