Finansfokus
13.09.2017
Facebook, Amazon, Netflix og Google utfordrer bankenes forretningsmodeller. For å møte den digitale utfordringen, investerer bankene store beløp i digitalisering og robotisering uten å være sikre på om de vil tjene penger på investeringene.
Bankene kan ikke vinne kampen om kundene mot digitale giganter som Facebook og Google ved ensidig å satse på digitalisering og robotisering. De må også satse på fysisk tilstedeværelse og personbasert tillit. Det er her bankene har et konkurransefortrinn i dag. Dersom bankene ikke lykkes med å utvikle nye og lønnsomme produkter, kan det true finansnæringens eksistens, sier administrerende direktør Halvor Jordbakke i SPAMA.
ET FARLIG SPOR
Allerede i 2014 advarte Harvard Business Review bankene om at de ikke kan møte den digitale trusselen bare ved å bli mer digitale. Jordbakke mener at det er nettopp det bankene nå gjør. Han har ingen problemer med å forstå at digitalisering er absolutt nødvendig i finansnæringen, men tror at ensidig satsing på digitalisering og robotisering kan være et farlig spor.
Han bygger sine betraktninger på det som står å lese i mediene og ikke på en inngående kjennskap til hva som foregår på styrerom eller ledermøter rundt omkring i bankene.
- Riktignok g
Gå til medietET FARLIG SPOR
Allerede i 2014 advarte Harvard Business Review bankene om at de ikke kan møte den digitale trusselen bare ved å bli mer digitale. Jordbakke mener at det er nettopp det bankene nå gjør. Han har ingen problemer med å forstå at digitalisering er absolutt nødvendig i finansnæringen, men tror at ensidig satsing på digitalisering og robotisering kan være et farlig spor.
Han bygger sine betraktninger på det som står å lese i mediene og ikke på en inngående kjennskap til hva som foregår på styrerom eller ledermøter rundt omkring i bankene.
- Riktignok g


































































































