Din Hørsel
27.08.2021
Kunnskapsløshet i skolen fører i mange tilfeller til at hørselshemmede elever selv må ta ansvar for å få den tilretteleggingen de har lovmessig krav på. For mange er det en barriere å be om hjelp.
Rapporten «Betingelser for god inkludering i skole for hørselshemmede» som nå er lagt frem, peker på flere forhold som gjør skolehverdagen vanskelig for hørselshemmede elever i ungdomsskole og videregående skole. Rapporten er skrevet av forskerne Odd Morten Mjøen, Patrick Kermit og Joakim Caspersen ved NTNU Samfunnsforsking, på oppdrag av Hørselshemmedes Landsforbund (HLF).
- Med denne rapporten har vi fått mer kunnskap om praksiser for inkludering og om faktorer som er viktig for å lykkes med å skape likeverdig opplæring for elever med en hørselshemming. Manglende kunnskap om hørsel hos både skoleledelse og lærere, og også hos mange hørselshemmede elever, mangelfull kunnskap om og bruk av hørselstekniske hjelpemidler
Gå til mediet- Med denne rapporten har vi fått mer kunnskap om praksiser for inkludering og om faktorer som er viktig for å lykkes med å skape likeverdig opplæring for elever med en hørselshemming. Manglende kunnskap om hørsel hos både skoleledelse og lærere, og også hos mange hørselshemmede elever, mangelfull kunnskap om og bruk av hørselstekniske hjelpemidler