Samferdsel
18.02.2021
FORSKNING: Mens koronapandemien har redusert etterspørselen av varetransport til fysiske butikker, har netthandelen økt og gitt nye forretningsmuligheter i transport- og logistikkmarkedet.
Våre funn viser at digitalisering muliggjør aktivitet selv i krisesituasjoner og stimulerer omstillingsevnen til transport- og logistikkselskapene.
Les merEt klart flertall av 127 spurte transport- og logistikkselskapene rapporterer at koronatiltakene innført i mars 2020, som begrenset fysisk handel, førte til redusert aktivitet.
Spørreundersøkelsen til transport- og logistikkselskaper det vises til ble gjennomført i mai/juni 2020 og er en del av prosjektet DIGIN, se https://www.toi.no/digin/
På den andre siden svarte om lag 27 % at korona hovedsakelig førte til økning av noen aktiviteter i bedriften. Denne tendensen kan forklares av at en «ny» type etterspørsel kommer transport- og logistikkselskapene til gode.
Vi argumenterer for at fallet i et