Politiforum
15.12.2023
Riksrevisjonens rapport fra 2021 beskrev en mangel på både digital kompetanse og kapasitet i politiet, noe som bare er delvis riktig. Forskning viser at nyutdannet politi i stor grad er kompetente, men at politidistriktene må anerkjenne nytten av ny digital kompetanse.
I Politiforum nummer 4 i 2023 ble Odin Heitmanns fagartikkel om politiets selvopplevde digitale kompetanse publisert. Artikkelen beskriver manglende kompetanse blant eldre politiansatte, og belyser samtidig behovet for kontinuerlig oppdatering i kunnskap rundt sosiale medier og teknologi. Jeg velger i dette innlegget å kommentere fagartikkelen med referanser til egen forskning.
Siden etableringen av emnet digitalt politiarbeid (Dipo) ved Politihøgskolens (PHS) bachelorutdannelse i 2014, er emnet fortløpende justert og forbedret. Emnet som i sin tid sto alene som et selvstendig fag, er i dag vevd inn i emnene digitalt politiarbeid og kriminalteknikk, etterforskning, og forebyggende politiarbeid. Dette var en nødvendig integrasjon, hvor kunnskap om digitalt politiarbeid nå knyttes direkte til de hovedområder hvor kunnskapen gjør seg gjeldende.
Kunnskapsmålene i digitalt politiarbeid justeres årlig i bachelorutdannelsens programplan, og da oftest etter kommuniserte behov fra politidistriktene, Kripos og Politidirektoratet. Dette gir oss som faglærere et spesielt ansvar for å tilrettelegge for gode læringsprosesser i alle politigeneralistens oppgaver, med oppdatert og behovsprøvd kunnskap i hvert enkelt fagområde.
Leksjonene i digitalt politiarbeid består i dag av 57 undervisningstimer i klasserom med en tilsvarende stor videop
Gå til medietSiden etableringen av emnet digitalt politiarbeid (Dipo) ved Politihøgskolens (PHS) bachelorutdannelse i 2014, er emnet fortløpende justert og forbedret. Emnet som i sin tid sto alene som et selvstendig fag, er i dag vevd inn i emnene digitalt politiarbeid og kriminalteknikk, etterforskning, og forebyggende politiarbeid. Dette var en nødvendig integrasjon, hvor kunnskap om digitalt politiarbeid nå knyttes direkte til de hovedområder hvor kunnskapen gjør seg gjeldende.
Kunnskapsmålene i digitalt politiarbeid justeres årlig i bachelorutdannelsens programplan, og da oftest etter kommuniserte behov fra politidistriktene, Kripos og Politidirektoratet. Dette gir oss som faglærere et spesielt ansvar for å tilrettelegge for gode læringsprosesser i alle politigeneralistens oppgaver, med oppdatert og behovsprøvd kunnskap i hvert enkelt fagområde.
Leksjonene i digitalt politiarbeid består i dag av 57 undervisningstimer i klasserom med en tilsvarende stor videop


































































































