Våre Veger
28.03.2017
Det er over 80 bars trykk på vannstrålene som står ut fra borehullene i i Telemark. Og få mannskap har hatt mer plunder og heft med vann under tunneldrivingen.
En skjebnens ironi, rett og slett: Vi sitter i ro og mak en marsdag og snakker om tunnelen og alle problemene som har vært, Vegvesenets prosjektledelse, NCCs prosjektledelse og jeg. Stemningen er en anelse oppløftet, for den siste uka er det drevet 86 meter på den ene stuffen. Vegvesenets prosjektleder Trude Holter har fortalt meg at kun 237 meter tunnel gjenstår å drive, og siste prognose fra Sintef tilsier gjennomslag i mai/ juni. Men det er helt umulig å spå. De vet at det er sprekker i fjellet, og sånn noenlunde hvor de er, men om det er mye vann i sprekkene og hvor dårlige sprekkene er, er helt umulig å si.
Da kommer det en telefon fra stuffen, hvor riggen driver med sonderboring. Igjen strømmer vannet ut fra to borehull, så hvis journalisten vil se hva de har å slite med der inne så får vi komme oss dit med en gang.
Minst 80 bar
Et og annet takdrypp treffer bilen på de drøye tre kilometrene innover i tunnelen, men den virker temmelig tørr. Det er før vi kommer til stuffen, hvor ei grov vannstråle står ut av et borehull. Rundt et annet borehull, der boret fortsatt sitter i, står ei sky av vann. Her møter vi kontrollingeniør Magne Heggem, kanskje en anelse oppgitt. På den annen side får vi jo virkelig demonstrert hvor uforutsigbare arbeidsforholdene er inne i dette fjellet.
- Her har vi et trykk på minst 80 bar, mener Heggem.
- Vannstråla fra det ene hullet der er sikkert på 2000 liter i minuttet.
Mye stillstand
Arbeidet startet på Gvammensida før jul i 2014. Etter to måneder startet driften på Århussiden, og deretter er det drevet på to stuffer.
- Vi traff på det første vannet på Århusstuffen ved påsketider i 2015, og deretter har vi hatt mye problemer med vann på den stuffen. Driften har stått mer eller mindre stille i tre perioder. På Gvammensida derimot, har det gått veldig greit, forteller prosjektleder Trude Holter.
Problemene i den ene enden av tunnelen illustreres av tallene for framdrift på de to stuffene: NCC bruker like mye utstyr og folk på begge stuffe
Gå til medietDa kommer det en telefon fra stuffen, hvor riggen driver med sonderboring. Igjen strømmer vannet ut fra to borehull, så hvis journalisten vil se hva de har å slite med der inne så får vi komme oss dit med en gang.
Minst 80 bar
Et og annet takdrypp treffer bilen på de drøye tre kilometrene innover i tunnelen, men den virker temmelig tørr. Det er før vi kommer til stuffen, hvor ei grov vannstråle står ut av et borehull. Rundt et annet borehull, der boret fortsatt sitter i, står ei sky av vann. Her møter vi kontrollingeniør Magne Heggem, kanskje en anelse oppgitt. På den annen side får vi jo virkelig demonstrert hvor uforutsigbare arbeidsforholdene er inne i dette fjellet.
- Her har vi et trykk på minst 80 bar, mener Heggem.
- Vannstråla fra det ene hullet der er sikkert på 2000 liter i minuttet.
Mye stillstand
Arbeidet startet på Gvammensida før jul i 2014. Etter to måneder startet driften på Århussiden, og deretter er det drevet på to stuffer.
- Vi traff på det første vannet på Århusstuffen ved påsketider i 2015, og deretter har vi hatt mye problemer med vann på den stuffen. Driften har stått mer eller mindre stille i tre perioder. På Gvammensida derimot, har det gått veldig greit, forteller prosjektleder Trude Holter.
Problemene i den ene enden av tunnelen illustreres av tallene for framdrift på de to stuffene: NCC bruker like mye utstyr og folk på begge stuffe