Et par uker før Audhild Mathiesen (57) fra Fredrikstad skulle inn til hofteoperasjon ved Lovisenberg diakonale sykehus (LDS) i Oslo, ringte telefonen.
I andre enden var det en sykepleier som spurte hvordan det sto til og om det var noe hun lurte på.
- Jeg må si jeg ble positivt overrasket, sier Mathiesen når vi treffer henne på sykehuset dagen før operasjonen.
- Jeg trodde det bare ville komme en skriftlig innkalling, men det er veldig fint at de ringer.
Selv kjente hun seg godt forberedt til operasjonen, hadde lest seg opp og pratet med venner.
- Det kan jo likevel være ting det er greit å få avklart i forkant. Vi pratet for eksempel om hva jeg skulle ha med til sykehuset, om selve operasjonen og om bedøvelse. Dessuten fikk jeg vite hvor lenge jeg måtte vente før den andre hofta eventuelt kunne opereres.
Systematisk
Telefonsamtalen var resultatet av et kvalitetsprosjekt Kirurgisk klinikk på LDS har hatt gående det siste året.
Prosjektet var fra starten av ledet av spesialsykepleier Merete Egeland, som er prosjektkoordinator i avdelingen for kvalitet, analy


































































































