TRONDHEIM: Temperaturen i t rønderhovedstaden minner lite om sommer og gråværet henger tungt over Søndre Gate der Danske Bank i Norge har sitt hovedkvarter. Men innenfor de tykke veggene i det som en gang het Strindens Sparebank, er det langt høyere temperatur. Her, og flere andre steder i Trondheim og i Oslo, jobber de ansatte på spreng for å gjenreise bankens gode navn og rykte etter hvitvaskingsskandalen i Estland som kostet konsernsjef Thomas Borgen jobben.
- På en måte er Estland-saken fjern for oss her i Norge, men samtidig er den nær fordi kriminelle har brukt systemene til Danske Bank for å hvitvaske penger. Størrelsen på beløpene (200 milli oner euro red. anm.) som ble forsøkt hvitvasket gjennom filialen i Estland, gjør at alle våre ansatte er blitt veldig bevisste på hvor viktig AML-arbeidet er. Vi hører oftere enn før at AML er et samtaleemne i organisasjonen, forteller Erlend Grønseth, managing compliance officer. Han har 13 års fartstid i Danske Bank både i PM og BM. Etter to år i Eika-systemet ble han i desember 2018 hentet tilbake. Nå er han ansvarlig for compliance i 1. linje. I tillegg har han ansvaret for at bankens retningslinjer og policy er i tråd med regelverket.
UNDER ETTERFORSKNING
Danske Bank har vært igjennom en krevende tid både i Norge og i de 15 andre landene som finanskonsernet opererer i. Fortsatt pågår det etterforskning i mange land for å finne ut hva som egentlig skjedde i bankens filial i Estland mellom 2007 og 2015.
Vi bruker mye tid på å innhente informasjon
Som en konsekvens av det som skjedde i Estland og det nye hvitvaskingsregelverket som ble innført 15. oktober i fjor, har Danske Bank i Norge lagt ned et betydelig arbeid med å verifisere bankens 280 000 kunder. Det har blitt satt i verk omfattende tiltak for å holde den eksisterende kundeporteføljen i tråd med det nye hvitvaskingsregelverket. Nye kundeforhold blir verifisert fortløpende.
- Den største utfordringen for oss er at vi har både kunder og eierskap i flere i land. Da kan vi ikke bare bruke norske databaser for å innhente informasjon og derfor blir vårt AML-arbeid mye mer tidkrevende og komplisert. Det krever at vi har nødvendig kompetanse for å kunne gjøre de riktige vurderinge ne, påpeker Grønseth.
LITT USIKRE
- O ppfyller Danske Bank i Norge det nye hvitvaskingsregelverket som ble innført 15. oktober i fjor?
- Ja, det gjør vi, men d et har vært noe usikkerhet i bransjen hvordan det nye regelverket skal tolkes. For å sikre en enhetlig tolkning av AML-regelverket, har vi samarbeidet tett med Finans Norge. Så sent som 31. mai publiserte Finanstilsynet en ny veileder til hvitvaskingsloven og den vil være til stor nytte i vårt videre arbeid. Vi skal bruke store deler av sommeren til å gå igjennom veilederen for å være sik re på at vi har tolket regelverket riktig, sier Grønseth.
Samtidig understreker han at selv om banken oppfyller lovkravene i dag, er det ikke dermed like sikkert at den gjør det i morgen. Ofte er det slik at kriminelle sprer sine transa