AddToAny

Byene har nøkkelen til god bruk av elsparkesyklene

Byene har nøkkelen til god bruk av elsparkesyklene
Norske byer må ta lederrollen for at de delte elsparkesyklene ikke skal bli et forsøplings- og trafikksikkerhetsproblem, men den berikelsen for byene og de reisende som de helt klart kan bli.
I Norge er elsparkesykler sidestilt med sykler og kan dermed både kjøres og parkeres på akkurat samme måte som sykler.

Frittflytende, delte elektriske sparkesykler, heretter bare omtalt som elsparkesykler, tok mange byer på sengen i 2019. Dette gjelder ikke bare Oslo og andre norske byer, men kanskje i enda større grad andre europeiske storbyer, som Paris.

I Paris har myndighetene endelig tatt grep etter at 12 elsparkesykkelselskaper med over 20 000 elsparkesykler har oversvømt byen.

Entusiasme - og bekymring

I 2019 utløste elsparkesykler både entusiasme og bekymring. Populariteten er slående. Den store bruken vitner om stor nytteverdi og om at elsparkesyklene fyller et behov i markedet. Dette har vi vist i tidligere artikler (Fearnley og Johnsson, 2019; Berge, 2019) og i vår nylige rapport som kartlegger delte elsparkesykler i Oslo (Fearnley, Berge og Johnsson, 2020).

Bekymringene er like åpenbare. De handler om forsøpling, feilparkering og henslengte elsparkesykler overalt. De handler også om høy ulykkesrisiko, trafikkfarlig adferd og andre, særlig myke, trafikanters opplevde utrygghet.

Regulering og styring er kjernen i løsningen av de mange problemene som oppstår. Et regelverk bør legge til rette for videre innovasjon og utvikling av et utvilsomt populært produkt. Samtidig må det håndtere og minimere de negative konsekvensene.

Denne artikkelen bygger på og til dels gjengir arbeidet med reguleringsutfordringer og reguleringsbehov i Fearnley mfl. (2020)

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt