Frittflytende, delte elektriske sparkesykler, heretter bare omtalt som elsparkesykler, tok mange byer på sengen i 2019. Dette gjelder ikke bare Oslo og andre norske byer, men kanskje i enda større grad andre europeiske storbyer, som Paris.
I Paris har myndighetene endelig tatt grep etter at 12 elsparkesykkelselskaper med over 20 000 elsparkesykler har oversvømt byen.
Entusiasme - og bekymring
I 2019 utløste elsparkesykler både entusiasme og bekymring. Populariteten er slående. Den store bruken vitner om stor nytteverdi og om at elsparkesyklene fyller et behov i markedet. Dette har vi vist i tidligere artikler (Fearnley og Johnsson, 2019; Berge, 2019) og i vår nylige rapport som kartlegger delte elsparkesykler i Oslo (Fearnley, Berge og Johnsson, 2020).
Bekymringene er like åpenbare. De handler om forsøpling, feilparkering og henslengte elsparkesykler overalt. De handler også om høy ulykkesrisiko, trafikkfarlig adferd og andre, særlig myke, trafikanters opplevde utrygghet.
Regulering og styring er kjernen i løsningen av de mange problemene som oppstår. Et regelverk bør legge til rette for videre innovasjon og utvikling av et utvilsomt populært produkt. Samtidig må det håndtere og minimere de negative konsekvensene.
Denne artikkelen bygger på og til dels gjengir arbeidet med reguleringsutfordringer og reguleringsbehov i Fearnley mfl. (2020)