Våre Veger
30.06.2021
Det har tatt tid å avklare vegvalgene, men nå skal Tromsø endelig komme i gang med to store, etterlengtede bruprosjekter.
BÅDE E8-BRUA OVER Ramfjorden på innfarten sør for byen, og fylkesveg 862-brua mellom Tromsøya og Kvaløya har vært underlagt lange og harde debatter om valg av løsning og trasé.
I Ramfjord sto valget mellom ulike varianter på fjordens østside eller bro over fjorden og ny veg langs vestsiden. For Kvaløy-forbindelsen sto valget blant annet mellom parallell bru ved siden av dagens kryssing, eller kombinert bru og tunnel via Håkøya litt lenger sør i Sandnessundet.
Parallell bru
Brua over til Kvaløya blir en fritt frembygg-bru ganske lik dagens Sandnessundbru. Lengden blir 1600 meter, og foreløpig kostnadsberegning er 1,8 milliarder. Prosjektet er den del av bypakken «Tenk Tromsø», og har foreløpig ikke fått datofestet fremdriften utover en ambisjon om ferdigstilling innen byvekstavtalens periode.
Dagen
Gå til medietI Ramfjord sto valget mellom ulike varianter på fjordens østside eller bro over fjorden og ny veg langs vestsiden. For Kvaløy-forbindelsen sto valget blant annet mellom parallell bru ved siden av dagens kryssing, eller kombinert bru og tunnel via Håkøya litt lenger sør i Sandnessundet.
Parallell bru
Brua over til Kvaløya blir en fritt frembygg-bru ganske lik dagens Sandnessundbru. Lengden blir 1600 meter, og foreløpig kostnadsberegning er 1,8 milliarder. Prosjektet er den del av bypakken «Tenk Tromsø», og har foreløpig ikke fått datofestet fremdriften utover en ambisjon om ferdigstilling innen byvekstavtalens periode.
Dagen