AddToAny

Bilferjer i 100 år - transport i stor omlegging

Bilferjer i 100 år - transport i stor omlegging
Etter 100 år med bilferjer siden den første kom i drift i 1919, er denne transporten inne i det som må sies å være en dramatisk endring.
I lokalhistorie er det mye stoff om hvem som er først og størst, og ofte motstridende opplysninger. Den første bussruten er datert til 1908, og Norge fikk faktisk sin første motorvognlov alt i 1912, da antallet biler var veldig lite. Antallet økte til over 10 000 fram mot 1920, og da kom planer om spesielle bilferjer opp.

«Salhusfærgen» over Karmsundet i Rogaland var trolig landets første ferje spesielt bygd for biltransport. Den var en liten motorferje med plass til et par biler eller en buss og ble levert fra Fredrikstad i slutten av 1918.

Men olje- og bensinmangel, rasjonering og skyhøye drivstoffpriser i kjølvannet av første verdenskrig rammet både bil og båt. Motortrøbbel i tillegg gjorde at ordinær rutedrift først begynte 23. mai 1919. Det er i så fall datoen for åpningen av det første norske bilferjesambandet.

«Salhusfærgen» hadde ingen faste rutetider. Det var bare noen hundre meter over sundet. Samferdsel var for lengst en offentlig eller halvoffentlig sak. Rogaland fylke var pådriver for sambandet, og ferjen ble bygd med statsbidrag.

Den andre skal ha vært «Bilfærgen» på Møre, bygd i 1921. Den er mest interessant på grunn av navnet, som viser at hensikten var biler mer enn passasjerer - den tok hele f

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt