«Salhusfærgen» over Karmsundet i Rogaland var trolig landets første ferje spesielt bygd for biltransport. Den var en liten motorferje med plass til et par biler eller en buss og ble levert fra Fredrikstad i slutten av 1918.
Men olje- og bensinmangel, rasjonering og skyhøye drivstoffpriser i kjølvannet av første verdenskrig rammet både bil og båt. Motortrøbbel i tillegg gjorde at ordinær rutedrift først begynte 23. mai 1919. Det er i så fall datoen for åpningen av det første norske bilferjesambandet.
«Salhusfærgen» hadde ingen faste rutetider. Det var bare noen hundre meter over sundet. Samferdsel var for lengst en offentlig eller halvoffentlig sak. Rogaland fylke var pådriver for sambandet, og ferjen ble bygd med statsbidrag.
Den andre skal ha vært «Bilfærgen» på Møre, bygd i 1921. Den er mest interessant på grunn av navnet, som viser at hensikten var biler mer enn passasjerer - den tok hele f