HK-Nytt
01.05.2019
HK-medlemmene Magnus Olaussen og Thomas Haugen jobbet begge som stasjonsmedarbeidere på Circle K på Kongsvinger, også kalt for Langeland Autocenter. I slutten av september i fjor ble alle ansatte innkalt til møte med daglig leder. Beskjeden var nedslående: Det gikk dårlig med økonomien på bensinstasjonen. En uke senere var den konkurs, og ingen av de ansatte hadde noen jobb å gå til lenger.
- Det er en beskjed man aldri er forberedt på. Jeg husker at jeg tenkte: «Hvor skal jeg begynne? Hva skal jeg gjøre nå?», sier Magnus Olaussen.
Ny vei ga færre kunder
Bensinstasjonen hadde ti ansatte, tre av dem var HK-medlemmer. Stasjonen lå rett ved hovedveien mellom Kløfta og Kongsvinger, og var et naturlig stoppested for å fylle bensin. I 2014 sto den nye europaveien klar. Da ble innfartsåren til Kongsvinger flyttet til den andre siden av byen.
Magnus Olaussen har jobbet på bensinstasjonen fra 2013. Han sier at den nye europaveien ga færre kunder.
- Den veien var et slag i magen på oss. Vi måtte tenke nytt. Blant annet begynte vi med rikstoto på bensinstasjonen, og det tok seg litt opp igjen. De trofaste kundene fortsatte også å komme. Men det ble ganske stille etter hvert, sier han.
Det holdt i fire år før konkursen var et faktum.
HK tok kontakt
Regionsekretær Eirine Saaler Nabben i HK Indre Østland leste om konkursen i lokalavisa. Saaler Nabben visste at dette var en bedrift hvor HK hadde medlemmer og tariffavtale. Hun kontaktet de tre medlemmene for å høre hva som hadde skjedd, og for å bistå dem med å
Les opprinnelig artikkel- Det er en beskjed man aldri er forberedt på. Jeg husker at jeg tenkte: «Hvor skal jeg begynne? Hva skal jeg gjøre nå?», sier Magnus Olaussen.
Ny vei ga færre kunder
Bensinstasjonen hadde ti ansatte, tre av dem var HK-medlemmer. Stasjonen lå rett ved hovedveien mellom Kløfta og Kongsvinger, og var et naturlig stoppested for å fylle bensin. I 2014 sto den nye europaveien klar. Da ble innfartsåren til Kongsvinger flyttet til den andre siden av byen.
Magnus Olaussen har jobbet på bensinstasjonen fra 2013. Han sier at den nye europaveien ga færre kunder.
- Den veien var et slag i magen på oss. Vi måtte tenke nytt. Blant annet begynte vi med rikstoto på bensinstasjonen, og det tok seg litt opp igjen. De trofaste kundene fortsatte også å komme. Men det ble ganske stille etter hvert, sier han.
Det holdt i fire år før konkursen var et faktum.
HK tok kontakt
Regionsekretær Eirine Saaler Nabben i HK Indre Østland leste om konkursen i lokalavisa. Saaler Nabben visste at dette var en bedrift hvor HK hadde medlemmer og tariffavtale. Hun kontaktet de tre medlemmene for å høre hva som hadde skjedd, og for å bistå dem med å