Baker og Konditor
07.04.2017
Interessen for lokalmat er stadig økende, og det nyter bakeriene som er med i Rørosmat SA godt av.
I fjor høst kom nye tall som igjen viste kraftig vekst i salget av lokalmat her i landet. Omsetningen av lokal mat og drikke økte med 8,8 prosent i 2016, ifølge Nielsen Scan Track. I kroner tilsvarer det en økning på nærmere fem milliarder.
Selskapet Rørosmat SA og merket «Røros - mat fra Røros-traktene» har som mål å være Norges tydeligste merkevare innen lokalmat.
- Og det mener vi at vi er, sier Marit Evanger, som jobber med utvikling i Rørosmat.
Rørosmat SA ble etablert i 2003 fordi en håndfull produsenter i regionen hadde noen felles behov, blant annet innen salg og distribusjon. I stedet for at produsentene skulle etablere hvert sitt salgs- og distribusjonsapparat, gikk de sammen om Rørosmat som en felles modell. Samarbeid og verdien av det å være i et nettverk, var drivere for etableringen.
- Det å skape verdier i et fellesskap er viktig for å lykkes på sikt. Fellesskapet og samarbeidet er Rørosmats fremste suksessfaktorer, utdyper Evanger.
Fire bakerier med
Rørosmat SA har i dag 34 lokalmatprodusenter som medlemmer. Et krav for å være medlem
Gå til medietSelskapet Rørosmat SA og merket «Røros - mat fra Røros-traktene» har som mål å være Norges tydeligste merkevare innen lokalmat.
- Og det mener vi at vi er, sier Marit Evanger, som jobber med utvikling i Rørosmat.
Rørosmat SA ble etablert i 2003 fordi en håndfull produsenter i regionen hadde noen felles behov, blant annet innen salg og distribusjon. I stedet for at produsentene skulle etablere hvert sitt salgs- og distribusjonsapparat, gikk de sammen om Rørosmat som en felles modell. Samarbeid og verdien av det å være i et nettverk, var drivere for etableringen.
- Det å skape verdier i et fellesskap er viktig for å lykkes på sikt. Fellesskapet og samarbeidet er Rørosmats fremste suksessfaktorer, utdyper Evanger.
Fire bakerier med
Rørosmat SA har i dag 34 lokalmatprodusenter som medlemmer. Et krav for å være medlem