Disse satsene vil vel å merke gjelde i en situasjon der alle bompenger er avskaffet, drivstoffet er 5-6 kroner billigere enn i dag, og årsavgiftene er mer eller mindre fjernet.
Klimagassutslipp forutsettes skattlagt gjennom CO 2 -avgiften på drivstoff. Slike utslipp skal derfor ikke inngå i kilometeravgiften. CO 2 -komponenten i engangsavgiften forutsettes også videreført, slik at Norge kan nå sine klimamål.
Denne ordningen vil innebære enorme fordeler sammenliknet med dagens system. Men for at gevinsten skal bli stor nok til å rettferdiggjøre investeringen, må vi være villige til å «ta'n ut». Veiprisen må med færrest mulig unntak tilsvare den ulempe trafikanten gir opphav til hos andre.
Problemene
Regjeringen og Stortinget har fastsatt svært ærgjerrige mål for omsetningen av nye nullutslipps


































































































