- I dag skal kundene ordne det meste selv og ting skal gå fort også ved oppgjør. Det gir oss et behov for å finne ut hvem vi skal snakke litt mer med. Før pratet noen med kundene på telefon, og de fikk gjerne en følelse om ting ikke var helt som de skulle. Det momentet forsvinner når prosessene automatiseres, sier Erlend Willand-Evensen, direktør for prising i Gjensidige.
Skatteetaten, Gjensidige Forsikring og Den norske Bank (DnB) har nå gått sammen med forskere ved Universitetet i Oslo og Norsk Regnesentral for å ta innersvingen på økonomisk kriminelle. Prosjektet har fått det klingende navnet «Persontilpasset svindeldeteksjon». For Gjensidiges del handler det om å finne kunder som vurderes som i risikogruppen for å begå svindel. Verktøyet er smarte algoritmer, bygd på objektive data.
- Vi må av hensyn til alle våre ærlige kunder utvikle metoder som kan skille ut de uærlige kundene. Historisk er dette ofte gjort av erfarne kunderådgivere basert på intuisjon og «magefølelse». Det momentet er borte nå som ting gjøres i digitalt. Nå ønsker vi i stor grad å også digitalisere dette, der det er objektive, reelle sannsynligheter bak hvem vi sjekker ekstra. Det blir en mer objektiv tilnærming til det hele, sier Ole Hermansen, leder av Gjensidiges utredningsavdeling.
BIG DATA