Kjøttbransjen
05.04.2016
ESEI 12 pinnekjøttprodusenter her i landet har gått sammen og søker om å få en beskyttet geografisk betegnelse på «Pinnekjøtt fra Norge». Animalia har utarbeidet søknaden på oppdrag fra kjøttbransjen.
Formålet med søknaden er å beskytte og verne pinnekjøttet mot juks og kopiering.
VERN OM VERDIER Det handler om å ta vare på merkenavnet og ikke ta det for gitt. I et framtidig perspektiv, for eksempel i eksportøyemed, kan en beskyttet geografisk betegnelse vise seg å bli svært viktig. Det som nå skjer via denne søknaden, er det samme som har skjedd på kontinentet med en rekke andre produkter. Det handler om å verne om verdier og ruste seg for framtiden, sier daglig leder Kurt Mydland i Mydland AS. Denne bedriften er blant de 12 bedriftene som er med i «Pinnekjøtt fra Norge».
VIKTIG SAMARBEID Rundt fem prosent av omsetningen til Tromsøbedriften skriver seg fra produksjon og salg av pinnek
Gå til medietVERN OM VERDIER Det handler om å ta vare på merkenavnet og ikke ta det for gitt. I et framtidig perspektiv, for eksempel i eksportøyemed, kan en beskyttet geografisk betegnelse vise seg å bli svært viktig. Det som nå skjer via denne søknaden, er det samme som har skjedd på kontinentet med en rekke andre produkter. Det handler om å verne om verdier og ruste seg for framtiden, sier daglig leder Kurt Mydland i Mydland AS. Denne bedriften er blant de 12 bedriftene som er med i «Pinnekjøtt fra Norge».
VIKTIG SAMARBEID Rundt fem prosent av omsetningen til Tromsøbedriften skriver seg fra produksjon og salg av pinnek