Gravplassen
27.06.2022
Leserundersøkelsen som ble gjennomført i vår, viser at mottakerne av fagbladet finner relevant informasjon til stor nytte for sitt arbeid. Det de ønsker mer av er litt av alt.
Bakgrunnen for leserundersøkelsen var å få mer kunnskap om leserne, og deres syn på fagbladet. Over 80 prosent av respondentene oppga å være arbeidstaker tilknyttet en medlemsforening, eller selv medlem av Gravplassforeninga. 18 prosent var ikke tilknytta foreninga.
Sju av ti oppgir at de leser hele, eller nesten hele, bladet. Dette bruker de mer enn et kvarter på. Litt overraskende var at 65 prosent svarte at flere personer i husstanden leser bladet. Det kan være at noen av husstandsmedlemmene også jobber med gravplasser. Likevel er tallet høyt for et såpass smalt og spesielt fagfelt.
Statsforvalteren er mest populær
Cirka halvparten foretrekker papirutgaven av Gravplassen, mens nesten like mange synes at papir- og nettutgave er like gode.
Over nitti prosent er fornøyd med presentasjon av stoffet, og 80 prosent synes Gravplassen gir relevant informasjon.
Lesestoffet med høyest skår, enten det var i papir- eller nettutgaven, var Statsforvalterens informasjonsside. Siden informasjon herfra om lover og forskrifter setter premisser for gravplassforvaltningene, er interessen forståelig.
Generelt nyhetsstoff fra gravplasssektoren, presentasjoner av gravplasser, artikler om kulturminner, samt informasjon om kurs og fagdager, var andre populære tema.
Reportasjer fra utlandet, samt notiser/småstoff fra inn- og utland, fenget minst. Artikler om kremasjon og krematoriedrift havnet også langt nede på popularitetslista. Kanskje skyldes det at relativt få arbeider i et krematorium, sett i forhold til antallet som jobber ute på gravplassene?
Nettutgaven leses på pc
Mer enn 2/3-deler av respondentene hadde lest nettutgaven gravplassen.no. 75 prosent leste den på datamaskinen på kontoret. Kun 16 prosent leste gravplassen på mobil.
Nyhetsbrevet, som sendes ut hver 14. dag, er viktigste inngangsport til gravplassen.no. De fleste syntes dette var passe hyppighet på nyhetsbrev. Halvparten oppga nyhetsbrevet som veien til gravplassen.no. 1/3-del oppsøkte nettstedet av egeninteresse, mens kun 7 prosent ble ledet over til gravplassen.no via sosiale medier.
Likte siste utgave av Gravplassen
Leserne syntes siste utgave av Gravplassen (nr 1/22) hadde mye godt, relevant, og lærerikt faglig stoff.
Førsteinntrykket var bra. Som en respondent skrev: «Kvinne på forsiden er så viktig. Gravplassen er for preget av gamle gubber.»
Gravplassen tilstreber artikler med et representativt utvalg av kjønn, alder og landsdel. Men hvis andelen respondenter speiler hvem som jobber på og med gravplasser, er det flere menn enn kvinner, og flere eldre enn yngre. Kanskje er det mange «Gamle gubber» på gravplassene? Heldigvis er et fåtall av dem gretne...
Ønsker variert stoff
Av respondentenes ønsker om lesestoff, er det lett å trekke konklusjonen at de ønsker mer av alt. Blant annet nevnes: Biologisk mangfold, kritisk blikk på belysning, mer stoff fra Nord-Norge, artikler om formgiving og vegetasjon på nye gravplasser, elektrisk drift, test av utstyr/maskiner/kjøretøy, historiske gravplasser, utsmykking og symbolbruk, og livssynsåpne anlegg og seremonilokaler.
Sett mot referanse skåret Gravplassen likt på antall lesere som brukte mer enn 15 minutt på bladet, men Gravplassen skåret høyere på antall lesere som leste hele eller nesten hele magasinet, samt på hvor mange som tok vare på utlest magasin.
Les opprinnelig artikkelSju av ti oppgir at de leser hele, eller nesten hele, bladet. Dette bruker de mer enn et kvarter på. Litt overraskende var at 65 prosent svarte at flere personer i husstanden leser bladet. Det kan være at noen av husstandsmedlemmene også jobber med gravplasser. Likevel er tallet høyt for et såpass smalt og spesielt fagfelt.
Statsforvalteren er mest populær
Cirka halvparten foretrekker papirutgaven av Gravplassen, mens nesten like mange synes at papir- og nettutgave er like gode.
Over nitti prosent er fornøyd med presentasjon av stoffet, og 80 prosent synes Gravplassen gir relevant informasjon.
Lesestoffet med høyest skår, enten det var i papir- eller nettutgaven, var Statsforvalterens informasjonsside. Siden informasjon herfra om lover og forskrifter setter premisser for gravplassforvaltningene, er interessen forståelig.
Generelt nyhetsstoff fra gravplasssektoren, presentasjoner av gravplasser, artikler om kulturminner, samt informasjon om kurs og fagdager, var andre populære tema.
Reportasjer fra utlandet, samt notiser/småstoff fra inn- og utland, fenget minst. Artikler om kremasjon og krematoriedrift havnet også langt nede på popularitetslista. Kanskje skyldes det at relativt få arbeider i et krematorium, sett i forhold til antallet som jobber ute på gravplassene?
Nettutgaven leses på pc
Mer enn 2/3-deler av respondentene hadde lest nettutgaven gravplassen.no. 75 prosent leste den på datamaskinen på kontoret. Kun 16 prosent leste gravplassen på mobil.
Nyhetsbrevet, som sendes ut hver 14. dag, er viktigste inngangsport til gravplassen.no. De fleste syntes dette var passe hyppighet på nyhetsbrev. Halvparten oppga nyhetsbrevet som veien til gravplassen.no. 1/3-del oppsøkte nettstedet av egeninteresse, mens kun 7 prosent ble ledet over til gravplassen.no via sosiale medier.
Likte siste utgave av Gravplassen
Leserne syntes siste utgave av Gravplassen (nr 1/22) hadde mye godt, relevant, og lærerikt faglig stoff.
Førsteinntrykket var bra. Som en respondent skrev: «Kvinne på forsiden er så viktig. Gravplassen er for preget av gamle gubber.»
Gravplassen tilstreber artikler med et representativt utvalg av kjønn, alder og landsdel. Men hvis andelen respondenter speiler hvem som jobber på og med gravplasser, er det flere menn enn kvinner, og flere eldre enn yngre. Kanskje er det mange «Gamle gubber» på gravplassene? Heldigvis er et fåtall av dem gretne...
Ønsker variert stoff
Av respondentenes ønsker om lesestoff, er det lett å trekke konklusjonen at de ønsker mer av alt. Blant annet nevnes: Biologisk mangfold, kritisk blikk på belysning, mer stoff fra Nord-Norge, artikler om formgiving og vegetasjon på nye gravplasser, elektrisk drift, test av utstyr/maskiner/kjøretøy, historiske gravplasser, utsmykking og symbolbruk, og livssynsåpne anlegg og seremonilokaler.
Sett mot referanse skåret Gravplassen likt på antall lesere som brukte mer enn 15 minutt på bladet, men Gravplassen skåret høyere på antall lesere som leste hele eller nesten hele magasinet, samt på hvor mange som tok vare på utlest magasin.