Gravplassen
10.10.2022
Av gravplassloven § 21 følger det at gravplassmyndigheten fastsetter vedtektene for gravplasser. Vedtektene skal godkjennes av Statsforvalteren i Vestfold og Telemark før vedtektene kunngjøres og trer i kraft.
Før vedtektene fastsettes og godkjennes skal forholdene som vedtektene regulerer være så godt opplyst som mulig. Det betyr eksempelvis at fredningstiden for graver må vurderes spesifikt ut ifra nedbrytningsforholdene i kommunen, noe som eksempelvis kan ende med at man setter ulik fredningstid internt i kommunen eller på gravplassene.
Når en gravplassmyndighet skal jobbe med vedtekter, ønsker vi at det tas utgangspunkt i siste versjon av Statsforvalterens utkast til mal som ligger på Statsforvalterens nettsider og på Gravplassveilederen, og at veilederen brukes aktivt. Statsforvalteren ønsker også å gi råd til den enkelte gravplassmyndighet skriftlig eller muntlig i en tidlig fase. Inngående og utgående e-poster hos oss (og lokal gravplassmyndighet) er som den store hovedregel journalpliktig etter arkivloven og i utgangspunktet noe andre vil kunne få innsyn i etter offentlighetsloven. Ikke send taushetsbelagte og sensitive opplysninger på e-post.
Statsforvalteren ønsker senest å gi råd før vedtektene høres. I tillegg til alminnelig høring vil gravplassmyndigheten ofte ha plikt til å forhåndsvarsle og gi mulighet til å gi uttalelse fra flere etter forvaltningsloven § 37. Dette kan eksempelvis gjelde menighetsrådene i Den norske kirke, andre tros- og livssynsamfunn, kirkelig fellesråd der kommunen er lokal gravplassmyndighet, gravferdsbyråer, gravminneleverandører, gravstellfirmaer og interessegrupper knyttet til gravplassene i kommunen. Rett nivå i kommunen må være involvert på rett måte ved kirkelig gravplassforvaltning. Dersom deler av vedtektene innebærer et enkeltvedtak overfor noen, gjelder det i tillegg særlige saksbehandlingsregler etter forvaltningsloven.
Dette er Gravplassens spalte, der Statsforvalteren belyser forskjellige tema som angår de enkelte gravplassmyndighetene.
Fra 1. januar 2021 er Statsforvalteren regional gravplassmyndighet. Oppgavene for hele landet er samlet hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.
Har dere spørsmål som angår lovverk, forskrifter eller andre praktiske ting som dere lurer på, kan disse henvendelsene sendes direkte via e-post til Åse Skrøvset.
Det kan også være andre forhold som må ivaretas.
Barne- og familiedepartementet omtalte høring og kunngjøring av vedtekter i rundskrivet Q-05/2022. Departementet er blant annet tydelig på hva tittelen skal være ved kunngjøringen. I tenkte Lillevik kommune i Austland fylke skal tittelen være:
«Forskrift om gravplassvedtekter, Lillevik kommune, Austland». Departementet legger også til grunn at gravplassvedtekter skal kunngjøres i samsvar med hovedreglene i forvaltningsloven, noe som i praksis vi si på Lovdata. Departementet legger til grunn at dette vil gjelde alle nye og endrede vedtekter. Der bare deler av vedtektene blir endret, bør den lokale gravplassmyndigheten likevel sørge for at vedtektene i sin helhet blir vurdert av statsforvalteren før kunngjøringen, ifølge rundskrivet.
I tillegg til å kunngjøre på Lovdata, oppfordrer vi til at gravplassvedtektene legges både på gravplassmyndighetens og kommunens nettsider.
Vi anbefaler at lokal gravplassmyndighet går gjennom gravplassvedtektene hvert fjerde år, typisk ved at kirkevergen gjør dette med nyvalgte medlemmer av fellesrådet, og at det ved behov settes i gang en prosess for å gjøre nødvendige endringer.
KONTAKT
Åse Skrøvset Fagsjef gravplass
E-post: asskr@statsforvalteren.no Telefon: 95 87 84 44
Les opprinnelig artikkelNår en gravplassmyndighet skal jobbe med vedtekter, ønsker vi at det tas utgangspunkt i siste versjon av Statsforvalterens utkast til mal som ligger på Statsforvalterens nettsider og på Gravplassveilederen, og at veilederen brukes aktivt. Statsforvalteren ønsker også å gi råd til den enkelte gravplassmyndighet skriftlig eller muntlig i en tidlig fase. Inngående og utgående e-poster hos oss (og lokal gravplassmyndighet) er som den store hovedregel journalpliktig etter arkivloven og i utgangspunktet noe andre vil kunne få innsyn i etter offentlighetsloven. Ikke send taushetsbelagte og sensitive opplysninger på e-post.
Statsforvalteren ønsker senest å gi råd før vedtektene høres. I tillegg til alminnelig høring vil gravplassmyndigheten ofte ha plikt til å forhåndsvarsle og gi mulighet til å gi uttalelse fra flere etter forvaltningsloven § 37. Dette kan eksempelvis gjelde menighetsrådene i Den norske kirke, andre tros- og livssynsamfunn, kirkelig fellesråd der kommunen er lokal gravplassmyndighet, gravferdsbyråer, gravminneleverandører, gravstellfirmaer og interessegrupper knyttet til gravplassene i kommunen. Rett nivå i kommunen må være involvert på rett måte ved kirkelig gravplassforvaltning. Dersom deler av vedtektene innebærer et enkeltvedtak overfor noen, gjelder det i tillegg særlige saksbehandlingsregler etter forvaltningsloven.
Dette er Gravplassens spalte, der Statsforvalteren belyser forskjellige tema som angår de enkelte gravplassmyndighetene.
Fra 1. januar 2021 er Statsforvalteren regional gravplassmyndighet. Oppgavene for hele landet er samlet hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.
Har dere spørsmål som angår lovverk, forskrifter eller andre praktiske ting som dere lurer på, kan disse henvendelsene sendes direkte via e-post til Åse Skrøvset.
Det kan også være andre forhold som må ivaretas.
Barne- og familiedepartementet omtalte høring og kunngjøring av vedtekter i rundskrivet Q-05/2022. Departementet er blant annet tydelig på hva tittelen skal være ved kunngjøringen. I tenkte Lillevik kommune i Austland fylke skal tittelen være:
«Forskrift om gravplassvedtekter, Lillevik kommune, Austland». Departementet legger også til grunn at gravplassvedtekter skal kunngjøres i samsvar med hovedreglene i forvaltningsloven, noe som i praksis vi si på Lovdata. Departementet legger til grunn at dette vil gjelde alle nye og endrede vedtekter. Der bare deler av vedtektene blir endret, bør den lokale gravplassmyndigheten likevel sørge for at vedtektene i sin helhet blir vurdert av statsforvalteren før kunngjøringen, ifølge rundskrivet.
I tillegg til å kunngjøre på Lovdata, oppfordrer vi til at gravplassvedtektene legges både på gravplassmyndighetens og kommunens nettsider.
Vi anbefaler at lokal gravplassmyndighet går gjennom gravplassvedtektene hvert fjerde år, typisk ved at kirkevergen gjør dette med nyvalgte medlemmer av fellesrådet, og at det ved behov settes i gang en prosess for å gjøre nødvendige endringer.
KONTAKT
Åse Skrøvset Fagsjef gravplass
E-post: asskr@statsforvalteren.no Telefon: 95 87 84 44