- Klangen i dette verket har kommet ut av en klimaangst, klimaapati og en dyp fortvilelse. Men jeg ville ikke lage et verk om fortvilelsen. Den er min sak. Jeg vil helle vise hvor fantastisk verden er. Hva vi må ta vare på, og hva vi er en del av. Vi må inn i vi-følelsen.
Meyer er aktuell med sitt første verk for Solistkoret; Lokeslottet. Kontekst møter henne i øvingslokalet hvor dette verket om livet på havets dyp ble skapt. Nærmere bestemt varme kilder, skorsteiner dannet av vulkansk aktivitet og livet som rører over 2500 meter under overflaten ute i Norskerenna. Stedet, som nylig ble oppdaget, har fått navnet Lokeslottet.
- Kunstens oppgave er å danne nye språk, og få hjernen vår til å fungere på nye måter. Kunsten åpner for å tenke kreativt, og nå trengs nytenkning på alle fronter for at verden slik vi har den nå skal overleve.
- Tradisjonelt bruker man elektronisk musikk når man skal illustrere livet i verdensrommet eller i havet, fordi dette er noe ufattbart. Noe menneskekroppen ikke kan erfare, være i, uten å være omgitt av dykkerklokker eller raketter. Men stemmen kan være en forbindelse eller identifikasjonsbro mellom havet og oss mennesker.
Ordløst språk
I syv år, fra 1991 sang Meyer selv i Solistkoret. En kombinasjon av å få barn og det å ville utvikle seg i nye retninger førte sangeren med en vokal spennvidde på syv oktaver inn i solokarriere. Men først rundt tyve år senere, med 60-70 000 timer i studio med stemmeøvelser og lydutforskning, kom hun ut som komponist.
Hennes første offentlige komposisjon var bestilling