Khrono
15.04.2021
Når det fremkommer tvilsom informasjon om overproduksjon av lærere, frykter jeg søknadstallene når de kommer.
Iet innlegg på Khrono skriver presidenten i Tekna, med bistand fra en realfagslektor, at «nye framskrivninger fra SSB tyder på at man for første gang går mot et læreroverskudd». Tilsvarende skriver Forskerforum, i en usignert notis i aprilnummeret, at SSB «avblåser lærermangelen», men her tar man i det minste høyde for at det kan blir mangel fram til 2025. Samme forbehold tas i en notis i Klassekampen for 16.3.; der kan man lese at «det kan bli overskot av lærarar». Tekna bruker SSBs tall som et argument for å opprettholde kravet om 4 i matematikk for å bli lærer.
Les merSSBs framskrivning er imidlertid beheftet med betydelige svakheter, og kan lett misbrukes, på en måte som kan ha sterke negative konsekvenser for søkningen til lærerutdanning.
Hva angår dagens lærermangel, fremgår det av en tabell utarbeidet av Kunnskapsdepartementet, og inntatt i KDs pressemelding om SSBs rapport, at vi i 2020 manglet 126 grunnskolelærere, mens det av et søylediagram i rapporten fremgår at man manglet 2000 i 2018. Det mer sannsynlige tall er ca 3000, mer presist 1993 årsverk som blir utført av 3229 ufaglærte lærere, slik grunnskolestatistikken for 2020/