Khrono
24.10.2020
Universitetene brukte i 2019 88,7 millioner på reklame og 132 millioner på kommunikasjonstjenester. I Danmark vil de ha slutt på universitetsreklame.
I fjor brukte norske universiteter og høgskoler 88,7 millioner kroner på reklame og 132 millioner kroner på kommunikasjonsrådgivning og organisasjonskonsulenter, viser tall fra statsregnskapet.
Les merDet er Forskerforum som først skrev om disse tallene.
NTNU i toppen
Det er UiT Norges arktiske universitet, NTNU og Universitetet i Oslo (UiO) som er registrert med størst innkjøp av reklame (artskonto 732). UiT med nesten 13 millioner kroner, NTNU med 12,6 millioner kronerog UiO drøyt 10 millioner kroner.
Til innkjøp av Konsulenttjenester til organisasjonsutvikling, kommunikasjonsrådgivning mv. (Artskonto 672) er NTNU notert med drøyt 41 millioner kroner i forbruk, OsloMet med drøyt 28 millioner kroner og Høgskulen på Vestlandet (HVL) med drøyt 11 mi