En kan spørre seg hvorfor Nordahl legger for dagen en forakt for lærere og politikeres kunnskap. Steffen Handal Leder Utdanningsforbundet
De siste ukene har debatten blusset opp igjen. Først i Utdanningsnytt, så i både Dagsavisen og Hamar Arbeiderblad, og ikke minst i sosiale medier. Sentrale aktører er Simon Malkenes og Thomas Nordahl.
Malkenes er Oslo-læreren som fikk Fritt ords honnør og blant annet er kjent for boken «Bak fasaden i Oslo-skolen».
Thomas Nordahl er skoleforsker og leder av Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Innlandet.
Nordahl og Malkenes: - Vi ønsker faglig debatt
Både Malkenes og Nordahl poengterer overfor Khrono at ingen av dem ønsker en persondebatt, men at de ønsker en debatt om innholdet, metodene og om hva som sikrer elevene best læring.
Malkenes trekker i tillegg fram at han i sine innlegg framhever at det viktigste for ham i denne sammenheng er samrøret mellom det politiske og det vitenskapelige og måten en har formet et politisk-vitenskapelig regime med utspring i Oslo, med tentakler både i Norge og i Danmark.
Det var en fagfellevurdert artikkel fra Thomas Nordahl med tittelen Kritikken av kvantitativ forskning i pedagogikk som startet høstens store nye debatt om den norske skolen. Artikkelen var en kritisk gjennomgang av en artikkel fra 2018 skrevet av Jacob Klitmøller og Klaus Nielsen som omhandlet John Hatties forskning. Den artikkelen ble publisert i Bedre skole, nr 4/2018.
Nordahls artikkel ble publisert i Utdanningsnytt i september 2019.
I artikkelen ble Simon Malkenes og hans bok «Det store skoleeksperimentet» beskrevet «erfaringsbasert», «verdibasert», «anti-empirisk» og som «oppfatninger». Malkenes skriver derfor et svar som ikke blir helt godt mottatt på Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) eller av Thomas Nordahl selv.
I Utdanningsnytt ble ingressen til Malkenes sitt innlegg lydende:«Thomas Nordahls forsvar av John Hattie og effektstørrelser er samtidig et forsvar av kunnskapsgrunnlaget for Nordahls egen LP-modell, som han selger i både Norge og Danmark.»
Malkenes selv poengterer at ingressen er noe misvisende i forhold til de hovedpoeng han tar opp i artikkelen.
Nordahl på sin side framholder at beskrivelsene fra Malkenes er usanne og udokumenterte påstander og Nordahl skriver innledningsvis i sitt tilsvar blant annet:
«- Jeg verken har eller har hatt en forretningmodell tilknyttet LP-modellen. I sitt tilsvar til Simon Malkenes understreker professor Thomas Nordahl at han ikke selger LP-modellen til norske eller danske kommuner. - Og jeg ville ikke fått publisert noe som forsker om jeg hadde slike motiver og forretningsideer, skriver han.»
I debattens siste runde svarer Malkenes at Nordahl fokuserer på noen få enkeltsetninger som han mener er injurierende og kun har til formål å sverte ham. «Det har jeg ikke. Mitt innlegg handler om samrøre mellom det politiske og det vitenskapelige og Nordahls omtale av min kritikk og min bok. Det svarer ikke Nordahl på i det hele tatt», skriver Malkenes.