Istedenfor fikk Sigrid Blömeke, leder ved Centre for Educational Measurement(CEMO) beskjed om at hun hadde vunnet UiOs forskningspris for 2019, for sitt arbeid med å utvikle metoder for å måle kvaliteten på utdanning i Norge.
Blömeke er glad for at hun ikke gjorde noe galt, men hun antyder at det er mer enn skremmende nok å få så mye oppmerksomhet, selv når det er skryt.
- Det er hyggelig å bli anerkjent som forsker, og at universitetsstyret syns at forskningsområdet mitt er viktig nok til en pris. Så det er stort. Men det er jo uvant. Det er for sterkt å si at det ikke er tatt på alvor, men utdanningsforskning er jo ikke det mest anerkjente feltet, sier hun.
Hun har vent seg til at helseforskerne og annen naturvitenskapelig forskning både sees på som viktigere og mer krevende. Det er selvsagt ikke Blömeke enig i.
- Jeg tror at forskning på utdanning er svært viktig. Vi forsker på barnas framtid, og prøver å sørge for at de utvikler seg godt under skoleløpet.
Prisen er sånn sett ikke bare et løft for Blömeke, men kanskje like mye for senteret og ambisjonene for utvikling av metoder for datainnsamling i utdanningsvitenskapen.
- Tall og måling er stadig viktigere i samfunnsdebatten, men målingene må gjøres på en god måte, så man får pålitelig informasjon. Det er det vi driver med.
Utvikler nye målemetoder
De første 15 årene forsket Blömeke på grunnskolen. Forskningsgruppen brukte blant annet videosnutter fra klasserommet for å undersøke hvordan ulike lærere så, tolket og handlet i gitte situasjoner.
- F�