I dette innlegget på musikkultur.no kritiserer komponist og scenekunstner Erik Dæhlin Music Norway for å mangle interesse, kunnskap og vilje til å jobbe for og med samtidsmusikkfeltet. Samtidig etterlyser Dæhlin en spesifikk strategi for det samtidsmusikalske feltet.
Music Norway har ingen spesifikk strategi for det samtidsmusikalske feltet. På samme måte som Music Norway ikke har spesifikke strategier for populærmusikk, jazz eller tradisjonsmusikk. Music Norway jobber for å bygge nettverk, heve kompetanse, og innrette de tilskuddsordningene vi rår over, slik at disse skal fungerer best mulig for de respektive sjangrene.
Ulike behov i ulike bransjer
Derfor jobber vi med spesifikke programmer og prosjekter, som er rettet mot behov som de forskjellige deler av bransjen spiller inn. For det populærmusikalske feltet har vi for eksempel Master, et bransjerekrutteringsprogram for yngre profesjonelle bransjeaktører med behov for å heve kompetansen på internasjonalisering. For jazz- og tradisjonsmusikkfeltene har vi BAKFOLK-programmet. Her er formålet å rekruttere innenfor booking og management, som kan jobbe internasjonalt innen respektive felt.
Bidratt til bestilling av nye verk
Innenfor samtidsmusikken har vi ennå ikke et dedikert bransjerekrutteringsprogram à la Master og BAKFOLK, men Music Norway tok initiativet til KUPP, et utviklings- og nettverksprogram for unge, lovende komponister under 35 år, sammen med Komponistforeningen og Talent Norge. Seks orkestre fra hele Norge var med på programmet, som alle valgte én komponist hver som de forpliktet seg til å bestille