NJF-magasinet
02.06.2019
Om flyktninger skal komme seg i jobb, må vi lære dem norsk og gi dem tilgang på formell utdanning, mener forsker Anne Britt Djuve ved Fafo. Dino Prohic, Mahmoud Yahya og Ildiko Hadnagy har alle klart spranget.Ildiko Hadnagy (28) er ungarsk, oppvokst i Romania.
... Hun har bodd ni år i Norge, og i løpet av den tiden har hun lært et nytt språk, skaffet seg fast jobb og fått en karriere i Posten - helt av seg selv. Norge får en større andel flyktninger ut i varig arbeid enn det danskene får til, men Sverige er best i Skandinavia. Det viser en fersk rapport laget på oppdrag fra Nordisk ministerråd.
En av de norske forskerne, Kristian Tronstad ved Oslo Met storbyuniversitetet, sier til Aftenposten at Norge og Sverige investerer mer i utdanning, og at det ser ut til å ha en effekt i sysselsetting over tid.
Undersøkelsen viser at i Danmark har flyktninger høyere sysselsetting de to første årene de bor i landet. Men med to til fire års botid stiger sysselsettingen hos norske flyktninger, og de går forbi danskene på statistikken.
Formell kompetanse. Det finnes ingen «quick fix» for dem som kommer til Norge som voksne og skal prøve å komme seg inn på arbeidsmarkedet. De har altfor ulik bakgrunn til at samme tiltak virker for alle. Men Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning, som også har sett nærmere på problemstillingen, har funnet ut at det likevel er enkelte tiltak som virker bedre enn andre.
- De må lære norsk og de må tilføres formell kompetanse, fastslår forsker Anne Britt Djuve.
For halvannet år siden la hun frem en rapport der hun sammen med kolleger hadde gått gjennom deltakelsen i introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger. Noe av det de oppdaget, var at både utdanning og arbeidsrettede tiltak kan være veldig mye ulikt.
- Noen får nesten bare norskopplæring i et par år og kan da fortsatt ikke nok til å starte i ordinær utdanning eller i en jobb. Andre er innom er rekke kortvarige praksisplasser, der de kommer i kontakt med arbeidslivet, men ikke lærer nok til å få noen formell kompetanse. De får seg kanskje en kortvarig jobb i bakkant av praksistiden, men så ramler mange ut igjen.
- Trenger minst fagbrev. Djuve mener at uten noen form for formell kompetanse, blir det vanskelig å få seg annet enn strøjobber.
- Det er allerede få jobber i dag der det ikke stilles krav om formelle kvalifikasjoner, sier hun.
Samfunnsøkonomisk Analyse, som ligger innunder Fafo, har beregnet at 74 prosent av innvandrerne i den norske arbeidsstyrken i 2040 trolig er lavkvalifiserte arbeidstakere. De anslår samtidig at etterspørselen etter slike arbeidstakere blir betydelig lavere fremover, særlig i de næringene der det i dag er mulig for dem å finne jobb, som innen detaljhandel og transport.
Noen få kommuner har innført et opplegg som Djuve mener er godt egnet for å bedre kompetansen. I Gloppen i Nordfjord har man firt på de formelle kravene til grunnskoleutdanning og lar flyktningene lære norsk samtidig med at de er i praksis som helsefagarbeidere hele det første året.
Vanskelig økonomisk. En stor utfordring for de som ønsker seg en trygg tilknytning til arbeidslivet, er hvordan de skal klare seg rent økonomisk underveis. Dagens introduksjonsprogram sikrer stønad i to år. Men for mange vil det ta mye lenger tid enn dette å oppnå et fagbrev, kanskje så mye som åtte år dersom de har lav utdanning fra hjemlandet.
- Det er vanskelig å motivere flyktninger til å starte på et så langsiktig løp, påpeker Anne Britt Djuve.
Hun viser igjen til fagopplæringen i Gloppen kommune som et eksempel på smarte løsninger. Der har man valgt å sikre flyktningene stønad gjennom introduksjonsprogrammet i fire år i stedet for to, gjennom en avtale med Nav. Djuve mener en oppskrift som kan være verdt å pr
Les opprinnelig artikkelEn av de norske forskerne, Kristian Tronstad ved Oslo Met storbyuniversitetet, sier til Aftenposten at Norge og Sverige investerer mer i utdanning, og at det ser ut til å ha en effekt i sysselsetting over tid.
Undersøkelsen viser at i Danmark har flyktninger høyere sysselsetting de to første årene de bor i landet. Men med to til fire års botid stiger sysselsettingen hos norske flyktninger, og de går forbi danskene på statistikken.
Formell kompetanse. Det finnes ingen «quick fix» for dem som kommer til Norge som voksne og skal prøve å komme seg inn på arbeidsmarkedet. De har altfor ulik bakgrunn til at samme tiltak virker for alle. Men Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning, som også har sett nærmere på problemstillingen, har funnet ut at det likevel er enkelte tiltak som virker bedre enn andre.
- De må lære norsk og de må tilføres formell kompetanse, fastslår forsker Anne Britt Djuve.
For halvannet år siden la hun frem en rapport der hun sammen med kolleger hadde gått gjennom deltakelsen i introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger. Noe av det de oppdaget, var at både utdanning og arbeidsrettede tiltak kan være veldig mye ulikt.
- Noen får nesten bare norskopplæring i et par år og kan da fortsatt ikke nok til å starte i ordinær utdanning eller i en jobb. Andre er innom er rekke kortvarige praksisplasser, der de kommer i kontakt med arbeidslivet, men ikke lærer nok til å få noen formell kompetanse. De får seg kanskje en kortvarig jobb i bakkant av praksistiden, men så ramler mange ut igjen.
- Trenger minst fagbrev. Djuve mener at uten noen form for formell kompetanse, blir det vanskelig å få seg annet enn strøjobber.
- Det er allerede få jobber i dag der det ikke stilles krav om formelle kvalifikasjoner, sier hun.
Samfunnsøkonomisk Analyse, som ligger innunder Fafo, har beregnet at 74 prosent av innvandrerne i den norske arbeidsstyrken i 2040 trolig er lavkvalifiserte arbeidstakere. De anslår samtidig at etterspørselen etter slike arbeidstakere blir betydelig lavere fremover, særlig i de næringene der det i dag er mulig for dem å finne jobb, som innen detaljhandel og transport.
Noen få kommuner har innført et opplegg som Djuve mener er godt egnet for å bedre kompetansen. I Gloppen i Nordfjord har man firt på de formelle kravene til grunnskoleutdanning og lar flyktningene lære norsk samtidig med at de er i praksis som helsefagarbeidere hele det første året.
Vanskelig økonomisk. En stor utfordring for de som ønsker seg en trygg tilknytning til arbeidslivet, er hvordan de skal klare seg rent økonomisk underveis. Dagens introduksjonsprogram sikrer stønad i to år. Men for mange vil det ta mye lenger tid enn dette å oppnå et fagbrev, kanskje så mye som åtte år dersom de har lav utdanning fra hjemlandet.
- Det er vanskelig å motivere flyktninger til å starte på et så langsiktig løp, påpeker Anne Britt Djuve.
Hun viser igjen til fagopplæringen i Gloppen kommune som et eksempel på smarte løsninger. Der har man valgt å sikre flyktningene stønad gjennom introduksjonsprogrammet i fire år i stedet for to, gjennom en avtale med Nav. Djuve mener en oppskrift som kan være verdt å pr