Vi sitter nedsunket i en altfor behagelig sofa i Teodora Georgijevics og Sunniva Lindgårds leilighet på Majorstua i Oslo. Det var her Sassy 009 hadde sin første øvelse for et drøyt år siden. Siden har musikerne oppnådd mer enn de fleste band kan drømme om: Nominert til spellemannpris for debuten Do you mind EP, konserter i inn- og utland, omtalt som «årets snakkis» under bransjefestivalen Trondheim Calling, tre opptredener på Bylarm, før det neste helg bærer videre til bransjefestivalen South by Southwest i Austin, Texas.
De tre kollegene og venninnene tar det hele med fatning. Suksessen, forventningene, tilbudene. Det er musikken det handler om, muligheten til å utforske og eksperimentere, friheten til å gjøre akkurat hva de vil. Om publikum liker det, om bransjen liker det, vel, det får så være.
Å definere sin egen suksess
- Success! Success! Success! You will get success. Achievement. Success!
Teodora legger om tonefallet, karikerer hvordan et ferskt band risikerer å bli fortært av en glupsk musikkbransje. Ordene falt på et bransjemøte i London, der Sassy 009 holdt konserter og gjorde intervjuer, beredte grunnen for et nytt publikum.
- Success, success, success, gjentar Teodora.
- Vi lot ham holde på i en halvtime. Hvor lenge kan du egentlig snakke om success til trynet mitt? Og etter det var det sånn: Nå er det nok! Vi lar aldri noen klappe oss på hodet, sjøl om det kanskje kan se sånn ut.
De tre jentene lærer mye på det møtet, om hvordan bransjen opererer, om viktigheten av å si nei.
- Vi sitter der med menn som lover oss gull og grønne skoger. Alle våre drømmer er en telefonsamtale unna, forteller tredjemann i bandet, Johanna Scheie Orellana.
- De tror de veit hva vi trenger. Det var blant annet en som sa til Johanna at han kunne fikse oss det beste studioet i Norden. Dere trenger