I skolen
08.03.2022
På Dahlske videregående skole i Grimstad jobber faglærerne Anne Trine Eia og Ida Kristine Larsen aktivt med YFF-faget for å hjelpe elevene fram til læreplass. De samarbeider med Senter for yrkesfag og opplæring i arbeidslivet (SYA) ved Universitetet i Agder (UiA) .
Brannmann Vidar Tallaksen er en kjapp tur innom Kiwi i Grimstad. I kassa sitter Leo Kaba (18). Handelen av en velfylt pose med godteri går fort og greit unna.
- Du kan skrive at jeg kjøper det for en venn, sier han og ler.
At ekspeditøren i kassa er elev på videregående skole og utplassert i faget Yrkesfaglig fordypning (YFF), blir kunden litt overrasket over å høre. Han jobber på brannstasjonen like ved, og er ofte innom butikken.
- Hva forventer du som kunde av dem som sitter i kassa?
- Service og at de er hyggelige og hjelpsomme, sier han etter å ha tenkt seg litt om.
Og der har han ingen ting å utsette på dagens handel. Men så har Leo Kaba allerede opparbeidet seg erfaring. Hver fredag fra klokka 0800 til 1500 har han siden i fjor høst jobbet her i kassa som del av YFF-faget på Vg2 salg og reiseliv på Dahlske videregående skole - i tillegg til at han har en ekstrajobb her på kveldstid. Men det kundene ikke vet, er at han har med seg andre oppgaver på jobb i tillegg til å sitte i kassa.
YFF-prosjekt
- Akkurat nå jobber elevene som er utplassert med temaet ytre og indre salgsmiljø. Vi trodde først at vi kunne sende med dem en ny oppgave hver uke, men vi ser at de får mer igjen for at det går over to uker, forteller faglærer og kontaktlærer Anne Trine Eia.
Leo Kaba er en av hennes 15 kontaktelever i alderen 17-20 år og I skolen får være med når hun er innom for å følge ham opp som del av undervisninga. Hun og lærerkollega Ida Kristine Larsen er hver fredag på besøk hos elevene på arbeidsplassen for å hjelpe dem med oppgavene de holder på med. Oppgavene gir elevene og lærerne et tema å snakke om i tillegg til at elevene tilegner seg kunnskap om rutiner og praksis på arbeidsplassen om arbeidet de utfører der.
Elevene er utplassert på arbeidsplassen en dag i uka hele skoleåret. Første skoledag etter at de har vært i praksis, jobber de på skolen med å dele refleksjoner med andre elever over de konkrete temaoppgavene de jobber med. De fører egne logger hvor de gjennom tekst og bilder dokumenterer arbeidet de gjør og hvordan de løser oppgavene. Akkurat nå undersøker de hvordan butikken - eller den arbeidsplassen de ellers er utplassert
Les opprinnelig artikkel- Du kan skrive at jeg kjøper det for en venn, sier han og ler.
At ekspeditøren i kassa er elev på videregående skole og utplassert i faget Yrkesfaglig fordypning (YFF), blir kunden litt overrasket over å høre. Han jobber på brannstasjonen like ved, og er ofte innom butikken.
- Hva forventer du som kunde av dem som sitter i kassa?
- Service og at de er hyggelige og hjelpsomme, sier han etter å ha tenkt seg litt om.
Og der har han ingen ting å utsette på dagens handel. Men så har Leo Kaba allerede opparbeidet seg erfaring. Hver fredag fra klokka 0800 til 1500 har han siden i fjor høst jobbet her i kassa som del av YFF-faget på Vg2 salg og reiseliv på Dahlske videregående skole - i tillegg til at han har en ekstrajobb her på kveldstid. Men det kundene ikke vet, er at han har med seg andre oppgaver på jobb i tillegg til å sitte i kassa.
YFF-prosjekt
- Akkurat nå jobber elevene som er utplassert med temaet ytre og indre salgsmiljø. Vi trodde først at vi kunne sende med dem en ny oppgave hver uke, men vi ser at de får mer igjen for at det går over to uker, forteller faglærer og kontaktlærer Anne Trine Eia.
Leo Kaba er en av hennes 15 kontaktelever i alderen 17-20 år og I skolen får være med når hun er innom for å følge ham opp som del av undervisninga. Hun og lærerkollega Ida Kristine Larsen er hver fredag på besøk hos elevene på arbeidsplassen for å hjelpe dem med oppgavene de holder på med. Oppgavene gir elevene og lærerne et tema å snakke om i tillegg til at elevene tilegner seg kunnskap om rutiner og praksis på arbeidsplassen om arbeidet de utfører der.
Elevene er utplassert på arbeidsplassen en dag i uka hele skoleåret. Første skoledag etter at de har vært i praksis, jobber de på skolen med å dele refleksjoner med andre elever over de konkrete temaoppgavene de jobber med. De fører egne logger hvor de gjennom tekst og bilder dokumenterer arbeidet de gjør og hvordan de løser oppgavene. Akkurat nå undersøker de hvordan butikken - eller den arbeidsplassen de ellers er utplassert