I skolen
06.06.2024
På Oslo Met øver lærere på å tenke nytt i fag som i utgangspunktet verken er praktiske eller estetiske.
- Det er et godt pedagogisk prinsipp å gjøre de samme oppgaven som elevene. Da vet du hvordan de virker på deg, sier Hanne Alterhaug, universitetslektor i pedagogikk ved NTNU.
Alterhaug har jobbet som lærer i rundt 25 år. Hun har både en mastergrad og en doktorgrad der hun har undersøkt lærere i teoretiske fag sine holdninger til estetiske tilnærminger til læring.
Nå skal hun demonstrere for en gruppe lærere fra ulike deler av landet hvordan kunstverk kan brukes i tverrfaglig undervisning i samfunnsfag på niende trinn.
Lærerne er samlet på Oslo Met i sin siste samling på etter- og videreutdanningstilbudet «Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser. (1. - 10.)». Rundt halvparten av lærerne sitter ved pulter i klasserommet og resten følger med via videolink på en stor skjerm.
Verktøy til tverrfaglig
Les opprinnelig artikkelAlterhaug har jobbet som lærer i rundt 25 år. Hun har både en mastergrad og en doktorgrad der hun har undersøkt lærere i teoretiske fag sine holdninger til estetiske tilnærminger til læring.
Nå skal hun demonstrere for en gruppe lærere fra ulike deler av landet hvordan kunstverk kan brukes i tverrfaglig undervisning i samfunnsfag på niende trinn.
Lærerne er samlet på Oslo Met i sin siste samling på etter- og videreutdanningstilbudet «Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser. (1. - 10.)». Rundt halvparten av lærerne sitter ved pulter i klasserommet og resten følger med via videolink på en stor skjerm.
Verktøy til tverrfaglig