Demens & Alderspsykiatri
06.08.2019
Ifølge Nasjonal faglig retningslinje om demens (1) er «... minoritetsbakgrunn i seg selv ikke et eget kriterium for utredning i spesialisthelsetjenesten. Men der det er behov for tolketjenester kan det være tjenlig å utrede personer med minoritetsbakgrunn i spesialisthelsetjenesten.
... Likeledes er lavt utdannelsesnivå og/eller manglende lese- og skriveferdigheter indikasjon for utredning i spesialisthelsetjenesten på grunn av behov for tilpassede utredningsverktøy. Kulturelle forskjeller ser ut til å være av mindre betydning ved demensutredning, men det må vurderes i hvert enkelt tilfelle om utredningen skal skje i spesialisthelsetjenesten.». IEønkttteerrboseodtmyudkealnsigtjaodlnleekldorme mi benefdoelktniåirnegneen. Vøki evre, tviikl kaentsaikllkpeertrshovnoerrsmtoerdfodreemkoemns- slvatæenrndeashvoødmyeemSreteonirsbderisirtsaieentgnnriiauspkopegemnUieSn.AoDrteiytredftoesrrpokppaånualadtsefjtootnreeenkrkoiemNssoatretgneø,kamnviendngesemtnuediniasenrktfaarnlal prieterEstneornu(et2fro,mr3d)er.dindgenmåernms aknanskbalil supnedseiersltøhkøeykbolgannittipvefrusnoknsejor nfrhaoestnmisikneormitientos-- enattinndigesskrnseio,vmåeromgaatinnrhoeaesrunllgtitaretaedsnkaeovlepsgåparnkågok,gbenalikltegirvreiuknktneesohtegarrkgupålåttvutirprekålelseskfoasltkeetroikrdteerta. vhDeeultetvdtiaaltnst-i, vhfoielrlstmtnåaronrsmfååga«oldfduåtnr, glvieiglrede»entrdeoesg.usHlåtvapitsåevrmirpakånevrtaeensslutiegltseatpkeåotgnenteigtsaipvtreiåvtkte. Ssmteealvrn, osimeklkvmeoatmnaltemarlaeenrlloeegrr ffoorrDmsteåertvfahonvrleiårgdteeatsgetsesstpepenrråeskoo,ngeeruritkmrekededndiaenntgnasevlltetsirdpkrtnåøokyk,eknfuoelrtvuåirkbelrlalurbkeaekkrgoirgNunnoitrnigvoeegetleritsietkeskrke.oulet-- gkfuaannnggde. erDegenideverilhhleeadlrleeenrndikekokrgeensuuittliftvoarstemvri,eksttl.imDkeeadtttemtaganjnekletdrpeorårsaåætbrprleiugrksneoåsnrmemresadonmtsoklekar.l Dnvuoerrrdmmeaerlde- ekludnDrneesvmkiakipnteiogrrsiitteentofsareksttknoi(rs4ek,ne5e)ms. oemd alivtegjøerllehrvoinr ggeondtsmkoalnegsaknågreorgpålitteesetellre(ruitnogveenr hkelvviaigllkiteiekttkseepnrpuååknsimkktoanlefogbralinrmgteeinnsto(er6ti)tp.eDåt)seeetttrnehiesvrkosere. mlvEfalødnlrggee- år man har gått på skole, og ngeanonrvdgemuldenindgnedrsåokrlmriiggfesinkkkohlsaeigrnafnoggrru. enDknesleekmgagpneenhl daoefgtsåektthoalpetå-t sulokkkoeal,eloebgr ahoraegttvbuiseksgveraetlniidfsieseret rptmåe elåædrerlteæ,reerle,ldemråirdalnliegnre.esnDkhiovslseeer- prfreeissruksloetnaotegenrneoprvåmilkaolotggfnsuiåntigvheearetenrsedtleea.rt,ivstelsvetotmdådreligeer skoSleelrvelnatåerrttester ikke, skårveivlemr åntoenenmåapnelnøbsaerr kunnskap oppgavene på ofte være påvirket av skolerelatert
erfaring. Utdanning gir ikke bare spesifikk kunnskap og ferdigheter, men også bedre evne til informasjonsbearbeiding og bedre generelle ferdigheter når det gjelder å prestere på teoret- iske tester (7). I tradisjonelt multikulturelle samfunn som for eksempel USA, har man lenge anerkjent disse problemene. Undersøkelser fra Europa viser imidlertid at nesten ingen hukommelsesklinik- ker har noe spesielt opplegg for å undersøke personer fra etniske minoritetspopulasjoner (8). Det mangler også tverrkulturelle validerte tester eller testbatterier med normer for hvor- dan etniske minoritetsbefolkninger i Europa klarer dem (9).
Gå til medieterfaring. Utdanning gir ikke bare spesifikk kunnskap og ferdigheter, men også bedre evne til informasjonsbearbeiding og bedre generelle ferdigheter når det gjelder å prestere på teoret- iske tester (7). I tradisjonelt multikulturelle samfunn som for eksempel USA, har man lenge anerkjent disse problemene. Undersøkelser fra Europa viser imidlertid at nesten ingen hukommelsesklinik- ker har noe spesielt opplegg for å undersøke personer fra etniske minoritetspopulasjoner (8). Det mangler også tverrkulturelle validerte tester eller testbatterier med normer for hvor- dan etniske minoritetsbefolkninger i Europa klarer dem (9).