Din Hørsel
09.11.2016
Det er behov for mer forskning om mobbing og ekskludering av barn med spesielle opplæringsbehov.
Det sier seniorrådgiver Elise Øksendal i Statpeds avdeling for sammensatte lærevansker. Hun har nå påbegynt en doktorgradsavhandling om mobbing av barn med særskilte opplæringsbehov. Noen resultater foreligger ikke ennå, men under det årlige CI-forumet i regi av Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet nylig redegjorde hun for temaet basert på en rekke forskningsrapporter om mobbing.
ET SAMFUNNSPROBLEM
Forskning om mobbing er i hovedsak rettet mot å beskrive forekomst og etablere forklaringsmodeller for typisk utviklede barn.
- Disse resultatene kan ikke uten videre overføres til barn med spesielle opplæringsbehov, hvor mange har kognitive og sosiale vansker som gjør at de forstår og reagerer annerledes på krenkelser.
- Det er ingen tvil om at mobbing er et stort samfunnsproblem. Forekomst av barn som opplever mobbing og krenkelser i skandinaviske land er på 5-20 prosent. Det er ikke kjent hvor mange av disse elevene som har spesielle opplæringsbehov.
- Barn som utsettes for mobbing utvikler oftere depresjon, angst, lavt selvbilde og selvskading sammenlignet med barn som ikke blir mobbet. Mobbing kan være en traumatisk opplevelse hvor grunnleggende forståelser av seg selv og mennesker i ens omverden trues.
Mobbing kan påvirke barns psykiske helse med kons
Gå til medietET SAMFUNNSPROBLEM
Forskning om mobbing er i hovedsak rettet mot å beskrive forekomst og etablere forklaringsmodeller for typisk utviklede barn.
- Disse resultatene kan ikke uten videre overføres til barn med spesielle opplæringsbehov, hvor mange har kognitive og sosiale vansker som gjør at de forstår og reagerer annerledes på krenkelser.
- Det er ingen tvil om at mobbing er et stort samfunnsproblem. Forekomst av barn som opplever mobbing og krenkelser i skandinaviske land er på 5-20 prosent. Det er ikke kjent hvor mange av disse elevene som har spesielle opplæringsbehov.
- Barn som utsettes for mobbing utvikler oftere depresjon, angst, lavt selvbilde og selvskading sammenlignet med barn som ikke blir mobbet. Mobbing kan være en traumatisk opplevelse hvor grunnleggende forståelser av seg selv og mennesker i ens omverden trues.
Mobbing kan påvirke barns psykiske helse med kons