Privat
Bare åtte prosent av musikklærerne i grunnskolen har en musikkutdannelse på mer enn ett år. Kulturskolens 4000 lærere må bli en viktigere ressurs for grunnskolen, mener MFO.
Vi tenker hele eleven, som får alt innafor skoletiden, både skolens musikktime og kulturskoleundervisning
Reidun Joten
Jeg tror det er veien å gå for å løfte musikkfaget
Svein Gjelten Bakken
Lærere med musikkutdannelse slutter å undervise i musikk. I grunnskolen er det nå kun åtte prosent av dem som underviser i faget som har mer enn ett års musikkutdannelse. Det viser Proba samfunnsanalyses kompetanseprofiler i grunnskolen.
Musikernes fellesorganisasjon (MFO) mener løsningen er at kulturskolelærerne trår til.
- Kommunenes 4000 kulturskolelærere kan være viktige ressurser for grunnskolens musikkundervisning, sier MFOs leder Hans Ole Rian.
Ødeleggende for barna
Grunnskolen krever ikke fagkompetanse for å undervise i musikk, men MFO har etterlyst det i flere år. I høringssvaret til utredningen Mer å hente, som handler om bedre læring for elever med stort læringspotensial, understreker Rian at det må kreves kvalifiserte lærere i kunstfagene, også i grunnskolen. Han vil at det opprettes langt flere kombinerte stillinger, der den ansatte pedagogen jobber både i kulturskolen og i grunnsk