Fysioterapeuten
16.03.2018
Kirsti Malterud har mye av æren for at kvalitative metoder har blitt introdusert i medisinsk forskning i Norge.
Malterud, som er seniorforsker ved Allmennmedisinsk forskningsenhet i Bergen og professor i allmennmedisin, tar metodene videre og har publisert en bok om kvalitativ metasyntese som forskningsmetode i medisin og helsefag. Kvalitativ metasyntese er «en samlebetegnelse for forskningsmetoder for identifikasjon, oppsummering og syntese av kvalitative studier om forskjellige problemstillinger». Gjenbruk og bærekraftig forvaltning av kunnskapsressursene er et viktig anliggende for Malterud, og hun gir her et viktig bidrag i hvordan dette kan gjøres. I boka gis en innføring i hvordan man kan gå frem for å skaffe seg oversikt over eksisterende kvalitativ forskning og bygge på denne - med et kritisk blikk. Kvalitativ metasyntese kan anvendes som forarbeid til egen kvalitativ studie, som en metode i seg selv til å generere ny kunnskap, og i kombinasjon med kvantitative metoder.
Enkel og lettlest bok for en krevende metode
Tilsynelatende er dette en «enkel» og lettlest bok, i den forstand at den er på 144 sider, henvender seg til leseren med et «du»-språk og bruker mange eksempler og metaforer. Boka er inndelt i fem hovedemner: 1. Bruk og gjenbruk av eksisterende forskningskunnskap, 2. Planlegging og litteraturhåndtering, 3. Analyse og syntese, 4. Teoretiske og metodologiske utfordringer og 5. Til slutt. Malterud gir en god fremstilling av trinnene i en syntese; fra formulering av spørsmål, litteratursøk, inklusjon og til analy
Gå til medietEnkel og lettlest bok for en krevende metode
Tilsynelatende er dette en «enkel» og lettlest bok, i den forstand at den er på 144 sider, henvender seg til leseren med et «du»-språk og bruker mange eksempler og metaforer. Boka er inndelt i fem hovedemner: 1. Bruk og gjenbruk av eksisterende forskningskunnskap, 2. Planlegging og litteraturhåndtering, 3. Analyse og syntese, 4. Teoretiske og metodologiske utfordringer og 5. Til slutt. Malterud gir en god fremstilling av trinnene i en syntese; fra formulering av spørsmål, litteratursøk, inklusjon og til analy