SEILmagasinet
26.03.2019
SeaDrive i Tønsberg utvikler løsninger for fremtidens båtliv. Løsningen vil få sin ildprøve på Klåstadskipet. I 2020 legger skipet ut på langtur og vil være underveis i fem år.
Klåstadskipet er en rekonstruksjonene av en 16,5 meter lang knarr funnet ved Klåstadkilen ved Larvik. Fartøyet satte seil i høst, og nå får det 20 meter lange skipet fire unike elmotorer som gjør at mannskapet slipper å ro når vinden uteblir.
Les mer- Vi har utviklet elmotorer som kan dreies. Det gjør at motoren som gir båten fremdrift, også fungerer som thrustere, og gir økt manøvreringsmuligheter, forteller Finn Limseth i SeaDrive. Både vikingskip-replikaen og SeaDrive holder til i Tønsberg.
Mer effektive
- Våre drev er slankere, og vil derfor yte mindre motstand gjennom vannet, som igjen forlenger rekkevidden, mener utvikleren. SeaDrive har investert stort for å kunne produsere elmotor-løsningene i Tønsberg.
- Undervannshuset er også produsert slik at vi kan sette propellen på forsiden, slik som Volvo Penta gjør med sine IPS-drev. Det gir y